- lör 23 okt 2010, 17:20
p.s. När jag läste hållfasthetslära så lärde jag mig att skruvförband alldid skulle vara smorda för att momenten skulle bli rätt.
JHg skrev:Japp, jag har dem med slirbricka och har som sagt Julas mutterdragare och den drar garanterat inte för hårt men jag har å andra sidan inte haft problem med bultar som losat heller så det verkar funka kanon. Om jag skall vara ärlig så funkade det lika bra innan med lite känsla och handkraft men nu sitter alla bultar jämnhårt och lossar lika lätt. Tänk också på att verkstäderna har MYCKET kraftigare dragare än de du har hemma så jag skulle fortfarande rekommenera smörjning om du drar dem själv, men som någon skrev häng dig inte på fälgkorset för det behövs inte. Med den mutterdragaren jag har så finns det inte en chans att jag skulle dra dem för hårt. Jag testade faktiskt att efterdra för hand och då gick det att dra åt dem lite till om jag tog i så jag tror att momentet blev rätt bra med bara maskinen.lmgb skrev:Fast Volvo själva lägger pasta på originalmonteringen av låsbultar.Har inte haft det på minaste 2 bilar (senaste 6 åren), har aldrig haft problem, medans min kompis har haft 2 st. låsbultar som satt sig efter andvänt pasta. Fick skrota fälgarna tillslut.
Jag gissar att det är för at dom skall lossa enklare. Eller.....?
Volvo tjänstebils verkstad har insktruktioner att INTE använda pasta sedan flera år tillbaka.
Kanske fungerar det bättre om de "nya" bultarna med "slirbricka" används, men inte på de gamla. Bultarna sätter sig ofta hårt att friktionen mellan fälg och bult gör dem mycket svåra att lossa.
Finns säkert som in många fall "olika skolor" ang. detta.
p.s. När jag läste hållfasthetslära så lärde jag mig att skruvförband alldid skulle vara smorda för att momenten skulle bli rätt.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson