Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
JHg skrev:
lmgb skrev:Fast Volvo själva lägger pasta på originalmonteringen av låsbultar.
Jag gissar att det är för at dom skall lossa enklare. Eller.....?
Har inte haft det på minaste 2 bilar (senaste 6 åren), har aldrig haft problem, medans min kompis har haft 2 st. låsbultar som satt sig efter andvänt pasta. Fick skrota fälgarna tillslut.

Volvo tjänstebils verkstad har insktruktioner att INTE använda pasta sedan flera år tillbaka.

Kanske fungerar det bättre om de "nya" bultarna med "slirbricka" används, men inte på de gamla. Bultarna sätter sig ofta hårt att friktionen mellan fälg och bult gör dem mycket svåra att lossa.

Finns säkert som in många fall "olika skolor" ang. detta.
Japp, jag har dem med slirbricka och har som sagt Julas mutterdragare och den drar garanterat inte för hårt men jag har å andra sidan inte haft problem med bultar som losat heller så det verkar funka kanon. Om jag skall vara ärlig så funkade det lika bra innan med lite känsla och handkraft men nu sitter alla bultar jämnhårt och lossar lika lätt. Tänk också på att verkstäderna har MYCKET kraftigare dragare än de du har hemma så jag skulle fortfarande rekommenera smörjning om du drar dem själv, men som någon skrev häng dig inte på fälgkorset för det behövs inte. Med den mutterdragaren jag har så finns det inte en chans att jag skulle dra dem för hårt. Jag testade faktiskt att efterdra för hand och då gick det att dra åt dem lite till om jag tog i så jag tror att momentet blev rätt bra med bara maskinen.

p.s. När jag läste hållfasthetslära så lärde jag mig att skruvförband alldid skulle vara smorda för att momenten skulle bli rätt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo omnterar inge hjul lås. det får ÅF göra!
Användarvisningsbild
av CarMan
Bilar i denna tråd har M14 bult & ska dras 140Nm
Äldre bilar har M12 & dras nånstans kring 100-120Nm
Drar man för han drarman oftast för hårt
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Momentum skrev:
Emiljonsson7 skrev:Julas mutterdragare
Den här?
Bild

http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-900-w-123049
Japp precis den:-) Den används ju bara 10 minuter effektiv tid per år så den duger gott för hemmabruk. Hylsorna var dock värdelösa så där köpte jag lös i bra kvalitet :D

p.s. Anledningen till att ett skruvförband alltid skall smörjas är att friktionen stjäl moment och för att alltid få samma moment så måste man smörja. Annars tror du att du har dragit åt med ett visst moment men det har bara gått åt att övervinna friktionen. Se http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=184
Användarvisningsbild
av CarMan
Den går ju att andvända året om. med en vikt på 3,5 kg kan man ju ha den i träningslokalen :wink:
Användarvisningsbild
av lmgb
CarMan skrev:
Volvo omnterar inge hjul lås. det får ÅF göra!
Bilia är väl det närmaste Volvo man kan komma och eftersom bilen levererades med dessa bultar så...................
Jag är inte så petig ;-//
Användarvisningsbild
av CarMan
NEJ!
Det är stor skillnad!
Om du skriver att Volvo gör nått, så är det lika dant på alla bilar som ämnar fabriken

Om du skriver att Bilia gör någor så menar du at bila har en polisi att det ska göra så på alla deras bilar oavsatt vilken stad & land bilbi ligger i

om du nämner en vis ÅF i en viss stad så menar du att den ÅF har en pollisi att man ska göra på ett vist vis, o ala bilar därifrån gör man så på.

I annat fall kan det var en enskild mekaniker som alltid gör på ett vist vis, emdans nånan inte gör det.

Som sagt stor skillnad för den som läser ditt inlägg. (du har utryckt dig så som att du sitter inne på information o hur fabriken gör & att du är säker på att detta alltid görs på ALLA bilar)
Användarvisningsbild
av lmgb
CarMan skrev:NEJ!
Det är stor skillnad!
Om du skriver att Volvo gör nått, så är det lika dant på alla bilar som ämnar fabriken

Om du skriver att Bilia gör någor så menar du at bila har en polisi att det ska göra så på alla deras bilar oavsatt vilken stad & land bilbi ligger i

om du nämner en vis ÅF i en viss stad så menar du att den ÅF har en pollisi att man ska göra på ett vist vis, o ala bilar därifrån gör man så på.

I annat fall kan det var en enskild mekaniker som alltid gör på ett vist vis, emdans nånan inte gör det.

Som sagt stor skillnad för den som läser ditt inlägg. (du har utryckt dig så som att du sitter inne på information o hur fabriken gör & att du är säker på att detta alltid görs på ALLA bilar)
Jag är bara en bilkonsument som fått aluminiumpasta på fyra låsbara bultar vid leverans. Inte frågar jag väl vart dom blivit monterade.
Skärp dig.
Användarvisningsbild
av CarMan
lmgb skrev:
CarMan skrev:NEJ!
Det är stor skillnad!

Jag är bara en bilkonsument som fått aluminiumpasta på fyra låsbara bultar vid leverans. Inte frågar jag väl vart dom blivit monterade.
Skärp dig.

Nä just det !!!
Du har fått det & då kan du bara skriva att jag har fått deta på mina bilar. du kan itne skirva att volvo gör så här på alla bilar!
Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]