Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har försökt att byta bussningarna av aluminium bak till länkarmarna, jag har en volvo v70, 97:a
Problemet är, kan man ta bort båda två på en gång eller ska man bara ta en i taget? Hur får jag i de nya tro? Ska armarna typ dras isär? eller ska man pressa däcken utåt? det är ganska svårt att få loss de gamla om man inte sågar sönder de eller?

Det är dessa jag menar: http://www.skruvat.se/Bussning-bakvagn-P12252.aspx

Tacksam för snabba svar då bilen ska till besiktning om 1 vecka :)
Man byter bägge samtidigt,dom ska hakas isär genom att ett hjul pressas ut. Har du en verkstadshandbok som visar hur jobbet går till, eller har du gjort jobbet förut? Annars kan det vara läge att köpa en innan du börjar. Glöm inte att boka tid för 4hjuls justering direkt efter.
Du trycker ut hjulen med handen medans du stoppar i nya bustningen.
Det som kan vara besvärligt är att få ur de genomgående bultarna ur alu bustningen (brukar vara totalt ihoppergat) då får man klyva bystningen.
har nu försökt att byta dessa bussningar, på vänster sida fick jag loss båda bultarna som är genomgående i aluminiumet, men ska jag pressa ut hjulet för att få bort den gamla också? för jag får inte ur den. På höger sida så sitter en bult sten hårt fast, hur kapar jag bussningen lättast är det med tigersåg? eller finns det något annat sätt?
eneroth skrev:har nu försökt att byta dessa bussningar, på vänster sida fick jag loss båda bultarna som är genomgående i aluminiumet, men ska jag pressa ut hjulet för att få bort den gamla också? för jag får inte ur den. På höger sida så sitter en bult sten hårt fast, hur kapar jag bussningen lättast är det med tigersåg? eller finns det något annat sätt?
Tigersåg... såga rakt igenom så nära länkarmen som möjligt utan att skada länkarmen sedan inga problem att få bort resterna. Hoppas du fått med alla 3 bultar när du köpte bussningarna det fick inte jag utan den korta bulten som håller fast bussningen i länkarmen fattades fick åka till mekonomen och köpa 2 lösa. Lycka till med bytet.
Lånar denna tråd lite, hoppas det är okej..

Tog en allmän koll under bilen idag, och spanade bland annat in dessa alu-bussningar. Vad exakt händer när dessa går sönder, blir bilen helt okörbar? Om jag tolkar mina bilder rätt så har jag inte särskilt mycket aluminium kvar att åka på...?

Vänster:

http://i41.tinypic.com/1cgtl.jpg

Höger:

http://i41.tinypic.com/161kcvb.jpg
morson1 skrev:Lånar denna tråd lite, hoppas det är okej..

Tog en allmän koll under bilen idag, och spanade bland annat in dessa alu-bussningar. Vad exakt händer när dessa går sönder, blir bilen helt okörbar? Om jag tolkar mina bilder rätt så har jag inte särskilt mycket aluminium kvar att åka på...?

Vänster:

http://i41.tinypic.com/1cgtl.jpg

Höger:

http://i41.tinypic.com/161kcvb.jpg
Dom där måste bytas typ nyss..
Det som händer om det släpper är att bilen blir inte åkbar längre. Bakhjulen kommer att kunna peka väldigt fel.
*pettson* skrev:Dom där måste bytas typ nyss..
Det som händer om det släpper är att bilen blir inte åkbar längre. Bakhjulen kommer att kunna peka väldigt fel.
Som jag misstänkte då, precis vad jag behövde just nu.... En lite kul detalj är att bilen är nybesiktigad utan anmärkning, heja SBP.
Om jag förstog rätt innan i tråden kan dessa bytas utan att riva bakvagnen i molekyler, men är det nåt man fixar själv under pallbockar? (God mekvana och jävligt envis). Eller behövs det två pers? Syftar på momentet med att dra hjulen utåt. Löser man det själv med benen?
jag har mest varit på fyrpelarlyft och bytt dom där. Och då satt pallbockar under karossen, men inte mer än att bakhjulen är nästan avlastade. Så står du på golvet med pallbockar så kan det vara bra med en trave plankbitar eller nåt att palla under hjulen med, annars blir det ett väldigt bryt uppåt i länkarmarna när du lossar bussningarna.

Annars är det inte direkt svårt. Volvos metod är att skruva isär halva bakvagnen, men det behövs inte om man kommer åt att lossa skruvarna genom bussningarna (18mm skalle) där dom sitter. Då behöver man inte lossa mer än själva bussningarna och ev. krängningshämmare. Det är trångt på högersidan, men det går med en lednyckel. Det går att göra jobbet på mindre än halva tiden jämfört med listan, så det var ett bra jobb när jag jobbade som bilmek...

Om de andra skruvarna (två per sida) har rostat fast i bussningen brukar jag borra en rad med hål in mot skruven och spräcka den med huggmejsel. Alternativt dra på skallen tills den går av, och sen skruva på muttern med lite fett och extra brickor och dra ur skruven på det viset. Man får fylla på med fler brickor/större mutter ett par gånger.
Var försiktig med bromsslangar och ABS-kablar. Lossa fästena för att få lite mer rörlighet.
Köp nya skruvar till bussningarna, de ska bytas om man har loss dem.
Hjulinställning är nödvändig efteråt.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]