Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
Vad har hastighetsbegränsningen med saken att göra?
Har du âkt av vägen eller halkat in i en annan bil sâ körde du för fort, oavsett om du körde i 40km/h.
Det är alltid förarens fel om du förorsakar en olycka, med enstaka undantag dâ rena tekniska haverier inträffar.
Alla som har körkort är minst 18 âr gamla. Med undantag för invandrare söderifrân har alla dessa upplevt minst 17 vintrar och att det blir halt pâ hösten kan inte vara en överraskning.
av mikebike
poseidon skrev:SL:s trafik kan inte trafikera vissa sträckor pga väglaget?

Skaffa dubbdäck?
Eller åtminstone vinterdäck....
av CalleV70
Klart det är halkan som orsakar olyckan!! Igår var det torrt och fint, och ingen körde av vägen. Idag med halka så kör folk av vägen!!
Försäkringsbolaget betalar om det är pga halka. Kör du berusad blir det svårare få pröjs vid dikeskörning.
Så klart att isiga vägar är orsaken!! :) :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
gundj skrev:Vad har hastighetsbegränsningen med saken att göra?
Det har betydelse om man kör 40 eller 110 när det - utan förvarning och flera plusgrader i luften - kommer 2 cm hagel.
Användarvisningsbild
av camaro69
llesrof skrev:Ptja...
Du har ändå en poäng i hur media gärna vinklar det till att föraren är ansvarslös vid en halkolycka. Men media är media och man kan ju alltid störa sig på deras förmåga att vinkla sitt budskap. Jag stör mig nog mer på att folk inte är mer kritiska till att dygna som media bajasr ur sig än att media säger att halkan orsakar olyckor.
Om media ändå sa att föraren är ansvarslös, så vore det bra. :wink:
Användarvisningsbild
av isak
?
Senast redigerad av 1 isak, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
Jag är inte säker på vad vi diskuterar här. Är det medias ordval eller är det att föraren alltid i alla situationer är ansvarig för hur han/hon framför fordonet? Är det medias ordval som stör så finns det andra saker som stör mig minst lika mycket, till exempel folk på forum som särskriver, använder stor bokstav helt godtyckligt eller struntar i så basala saker som att använda skiljetecken. Är det förarens ansvar som diskuteras så fortsätter jag att hävda att de går bara att mästra andra ända tills man själv gör en tabbe och i bästa fall lägger sig i diket och in värsta fall skadar någon.
Användarvisningsbild
av Ticken
VolvoB20 skrev:
Ticken skrev:Nu här i morse kom snön i stockholm också, får väl höra hur många det är som åkt av sen.. Pga av halkan och snön då förståss, absolut inte av sommardäcken som fortfarande sitter på hälften av bilarna... :wink:

/Ticken
Jag anser inte att det beror på däcken, eller för lite saltbilar, eller vägverket, det är föraren som inte anpassat sig helt enkelt.
Exakt, jag tänkte på det att föraren inte har anpassat sig genom att sätta på vinterdäcken. Känns lite som samma visa varje år.. Jag försökte vara lite ironisk i förra inlägget, kanske var lite otydlig. Klart att det är sommardäck på ett snöunderlag som gör att folk åker av lixom

/Ticken
av Steff 99
snoddasD5 skrev:Förbjud bilkörning för alla som bor söder om Umeå under vintern då skulle olyckerna minska jätte mycket för dom klarar inte av och köra bil när det snöar.
Självklart skulle olyckorna minska, om inte de två som bor där råkar träffa på varandra...
Glöm inte att släcka ljuset när du passerar Umeå o kör söderut...onödigt att det står o lyser när ingen är kvar norr om.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Bosa
Varför måste allt vara så förbaskat svart och vitt, i endel fall så har föraren kört för fort men sen kan det ju faktiskt ske olyckor som beror på att föraren blivit överraskad av halka, djur osv. Skulle alla följa endels resonemang så skulle trafiken krypa fram i 30 knyck året om.

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]