Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Det är ju två helt olika karaktärer som vi talar om, man får köra dom olika också, försöker man köra en diesel som en bensin eller tvärt om så blir det väldigt märkbart.
Jag går mellan Mini:n och V70 , kör jag Minin som en diesel då känns den helt död, den måste varvas, eller V70 med höga varv, då upplevs den både slö o bullrig.
Men det tar ett tag att vänja sig och ställa om körsättet, efter ca 20.000 mil i diesel så har jag ha svårt att gå tillbaka till en bensinbil, då dessa känns orkeslösa eftersom det kräver så mycket högre varv..
Men som sagt körsättet avgör..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
perhall skrev:Tycker hela den här dieselgrejen är intressant. 1992 vick jag en VW/Audi kundtidning med provkörning av nya 115 hk Audi 100 TDI och 6-växlad låda. Massor med journalister provkörde, en sa "trodde det satt en liten V8 i bilen". Sen dess har vi ju hört 1000 ggr att "man inte hör att det är en diesel". En närmare bekantskap med 2,0D-motorn för ett par år sen gjorde mig chockad, vilket dieselbuller! När jag köpte min bil för 3 år sen provkörde jag även 525d och A6 2,7TDI och säljarna sa "nu för tiden köper man ju diesel, det hörs inte", vilket det ju visst gjorde! Och nyligen diverse turer med Audi/VW:s nya sofistikerade 2,0TDI 170 - även den rätt bullrig vill jag mena och det sänker bilens premiumkänsla att ha en dieselmotor i.

Dock kanjag ju tycka att D5 är en väldigt fin dieselmotor och passar utmärkt i t ex en XC70. Men lika tyst o fint som en bensinare går den inte.../PH
Ja jag håller med. V70 som chassi är ett av de tystare på marknaden men även vid landsvägskörning hörs dieslarna mer än bensinarna. För mig är det främst ljudet och registret i motorn som hittills hållt mig ifrån dieslar. Men totalt sett så får man ändå säga att motortyperna närmat sig varandra. Dieslarna har generellt bättre register än förr och lägre knatter. Bensinarna har mycket bättre vrid än förr tack vare ventil- och insugsteknik samt turbo.
Användarvisningsbild
av betterlead
Emiljonsson7 skrev:Dieslarna har generellt bättre register än förr och lägre knatter. Bensinarna har mycket bättre vrid än förr tack vare ventil- och insugsteknik samt turbo.
Och precis detta blev en stor AHA-upplevelse för mig. När jag för ett par år sedan jämförde D5:an mot bensinmotorerna tyckte jag D5:an hade ett överlägset vrid - dieselturbotrycket, eller rycket var bara så häftigt! (Då gillade jag ljudet och vibbarna.)
När jag nu provade 2.5FT-bilen blev jag helt paff över motorns driv (eller vrid, välj det som passar). Jag fick i jämförelse med min D5:a vara riktigt nätt på gaspedalen för att inte ge min medpassagerare whiplashskador. :-O)

Och det här drivet låg över ett lååångt längre register än min D5:a. Visst den är häftig sisådär mellan cirkus 1500 och 2500 rpm - sedan mycket väsen utan mer action. 2,5%-alkisen är dessutom väldigt mycket tystare och praktiskt taget vibrationsfri.

Så jepp, dagens bensinare, i varje fall de med turboflås, har ett riktigt bra vridmoment. (Min brorsas tio år gamla T5:a kan ta sig i dalen.) :lol:

Sorry för mer salt i såret.

Men, men, båda motorerna är lätta att motivera i olika sk arbetssituationer.
av sbob
Förstår exakt hur du känner dig svendufva. Gjorde samma misstag själv. Gick från en 2,5 t till en D5:a men efter 10 månader stod jag inte ut längre utan drog ut hörselpropparna och böt till en V70 II T6:a och väntar nu på min V60 T6:a.
Användarvisningsbild
av len
svendufva skrev:Har varit på en långsväng idag och jag måste säga att den tar sig!
Fråga: varför V70 awd i stället för XC70 ? Är det priset eller??
Användarvisningsbild
av opA
len skrev:
svendufva skrev:Har varit på en långsväng idag och jag måste säga att den tar sig!
Fråga: varför V70 awd i stället för XC70 ? Är det priset eller??
Vissa kanske inte vill köra runt i något som är hög som en skördare i skogen men ändå ha framkomligheten som en 4-hjulsdriven bil har :)
av SverreK
Kan bara hoppas att du vänjer dig och förhoppningvis blir nöjd med bilen till slut. Är ju sktitrist att ha köpt en ny svindyr pryttel och inte vara helt nöjd.... Jag fick min V70II D3 II i onsdags och jag bara njuter av hur tyst den är på landsväg, där den verkligen kommer till sin rätt. Visst låter den som en traktor när man startar, men så fort man ger sig iväg så tycker jag inte det är något problem. Jag är också glad att kraften finns på låga varv där jag håller till mest, men kanske kommer jag sakna en högvarvig bensinares temperament när jag väl vågar gasa på lite mer. (Vill inte snyta ur motorn ordentligt än på några hundra mil). Men jag kommer ändå vara nöjd skulle jag tro med dieseln... Det stod mellan D3 och 2,5 FT (provkörde en, jättehärlig motor) och det känns än så länge som jag valt rätt (för min situation).

MVH
/Sverre
av svendufva
Kört mera nu och ja, jag kommer vänja mig! Sportläget på lådan gör hela skillnaden! Skall ladda i polestar också. Och, efter 2 SUV ville jag komma ned på jorden. Tror dock att nästa bil blir v60 t6(om 1,5-2 år).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]