Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
svendufva skrev:Klart som fan att jag provkörde dieseln men ngn T6 fanns inte att tillgå i övre norrland. De säljer väl typ en T6 på 250 dieslar. AWD var krav så ngn 2,5T var uteslutet.
?:-/ Men en 2,5T är ju perfekt att provköra mot en D5 för att känna om man gillar bensin eller dieselkaraktären ?:-/

Om du sedan går på 2,5T eller T6 i beställningen för att få AWD är ju en mindre fråga.
av ZizzoZ
Joru skrev:Har aldrig heller ägt en diesel förut. Bara en jäkla massa bensinare, men det ska bli intressant med dieseln.
Ser mest fram emot en snålare motor samt vridet i den. Tror du kommer att vänja dig. Jag hoppas jag gör det i a f.
Här lägger jag min röst för jag har själv en d3 som väntar på mig, eller rättar sagt, jag väntar på den :P
Användarvisningsbild
av opA
Som jag sa på sida 1 förstår jag inte hur du tänkt när du går och köper dig en diesel för 400-500k och sedan efter första 10 milen ångrar dig ?

Som någon annan sa så var de väl bara att ta ditt pack och åka dit en T6:a fanns att provköra.. spela roll om du va tvungen att åka 100 mil.. vad är 100 mils resa jämfört med att köpa en bil för 400.000 kr och sedan ångra sig ?
av tunnis
Som fd ägare av en T6 och numera en D3-traktor kan jag förstå lite av din ångest :roll:
Fast det skiljer ju ca 0,5 l/mil och det är bra för både miljön och plånboken :wink:
Att sedan en T6 dessutom är larvgt mycket dyrare i inköp gör ju den ekonomiska kalkylen ganska enkel.
av perhall
tunnis skrev:Som fd ägare av en T6 och numera en D3-traktor kan jag förstå lite av din ångest :roll:
Fast det skiljer ju ca 0,5 l/mil och det är bra för både miljön och plånboken :wink:
Att sedan en T6 dessutom är larvgt mycket dyrare i inköp gör ju den ekonomiska kalkylen ganska enkel.
Ja, men en D5 Summum AWD aut är inte många kr billigare än en T6. På S60/V60 är faktiskt T6 lite billigare. Men din D3-lösning är förstås billigare... man glömmer lätt att T6 har Summum+aut+AWD som standard... när man jämför o tycker att den är dyr...
Användarvisningsbild
av Momentum
perhall skrev:
Ja, men en D5 Summum AWD aut är inte många kr billigare än en T6. P
Svendufva köpte sin D5 under den "hemliga" kampanjen på D5AWD om jag inte tar fel, så visst skiljer det många kronor till en T6:a AWD
av perhall
Momentum skrev:
perhall skrev:
Ja, men en D5 Summum AWD aut är inte många kr billigare än en T6. P
Svendufva köpte sin D5 under den "hemliga" kampanjen på D5AWD om jag inte tar fel, så visst skiljer det många kronor till en T6:a AWD
Sant men det går nog att få fin rabatt på en T6 också. Finns en MY11 lagerbil med 130 000 rabatt och mkt utr som varit ute här på forumet (minns inte vilken länk).
av tellus
Jag förstår dig. Provkörde själv en d5 ,s80 ,i somras . Blev missnöjd. Sökte sen en t6 att prova , mailade till slut volvo och frågade om ngn handlare hade en sån hemma .
Ingen i närheten , ingen i hela sverige ! Beställde en iallafall , fick den 24/9 - är helnöjd
( Ursäkta om jag " strödde salt i såret " )
erik
av perhall
Tycker hela den här dieselgrejen är intressant. 1992 vick jag en VW/Audi kundtidning med provkörning av nya 115 hk Audi 100 TDI och 6-växlad låda. Massor med journalister provkörde, en sa "trodde det satt en liten V8 i bilen". Sen dess har vi ju hört 1000 ggr att "man inte hör att det är en diesel". En närmare bekantskap med 2,0D-motorn för ett par år sen gjorde mig chockad, vilket dieselbuller! När jag köpte min bil för 3 år sen provkörde jag även 525d och A6 2,7TDI och säljarna sa "nu för tiden köper man ju diesel, det hörs inte", vilket det ju visst gjorde! Och nyligen diverse turer med Audi/VW:s nya sofistikerade 2,0TDI 170 - även den rätt bullrig vill jag mena och det sänker bilens premiumkänsla att ha en dieselmotor i.

Dock kanjag ju tycka att D5 är en väldigt fin dieselmotor och passar utmärkt i t ex en XC70. Men lika tyst o fint som en bensinare går den inte.../PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.