NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Veesjutti
När jag ställer in värmen med samma gradtal på vänster och höger sida så kommer betydligt svalare luft ut från spjällen på högra sidan. Det känns som det diffar med ca 6-7 grader, dvs står det på 21 gr på vänstra måste jag kompensera till 27 gr på höger sida.
När man maxar till "Hi" på bägge sidorna och sen justerar ner igen försvinner diffen. Verkar alltså som det är elektroniken som har en bugg. Nån som upplevt liknande?
Användarvisningsbild
av CarMan
ganska säker på att en mjukvaru uppdatering löser deta (ingår gratis i servicar på volvo)
av Kluster
Om det är en ny V50 bör du väl ha nybilsgaranti kvar? Eller?
Användarvisningsbild
av Silence101
Jag känner inte till DEN ojämna temp-styrningen.
Däremot har jag ett liknande bekymmer på min Volvo V50 2.0F -10.
Jag har båda sidorna inställda på 21 °C. Efter ca 20-30 minuters körning dyker temperaturen märkbart och man börjar frysa i bilen. Är till slut tvungen att höja 2 °C, men efter ytterligare 20-30 minuter så inträffar samma fenomen!!! Mätte med kalibrerad Tempmätare ned till 16°C i kupén mellan sätena utan påverkan av luftström!!!
Jag har sagt till på Volvo-verkstaden men dom hittar inget. På 2000 mil-servicen hade dom "justerat spjällen" och jag tror dom uppdaterade mjukvaran men inget har hjälpt.
Jag tänker vara på dom igen tills dom kan förklara fenomenet. Detta inträffar oavsett om det är soligt, molnigt eller växlande väder.
Nån mer med temp-problem.
av Veesjutti
Kluster skrev:Om det är en ny V50 bör du väl ha nybilsgaranti kvar? Eller?
Jadå, det får gå på garantin. Jag var bara nyfiken om det var vanligt förekommande.
Användarvisningsbild
av CarMan
Garanti. det är en nyare bil alltså (skit in skit ut)

ju sämre info man lägger in i en råd ju sämre resultat får man ut

Om du har en bil som är så ny så du har nybilsgaganti så tror jag inte på at mjukvara fixar felet.

Hur har du med kylvätska i bilen?
av Lazy
Veesjutti skrev:
Jadå, det får gå på garantin. Jag var bara nyfiken om det var vanligt förekommande.
Nej jag tror inte detta vanligt förekommande då jag och fler av mina kollegor kör V50.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ynot skrev:
Veesjutti skrev:
Nej jag tror inte detta vanligt förekommande då jag och fler av mina kollegor kör V50.

Kör du o dina kolegor V50 av samma modell år o med samma motor som trådskaparen?
av Marius1949
Jeg har hatt nesten samme problem på min V50 D2 2011, Forskjellig temperatur på høyre/venstre side.
Regulatorer (som visstnok sitter under forsetene) ble byttet, hjalp ikke. Volvo i GBG ble kontakta, det viste seg at det var problemer med spjeldmotorene regulerer temperaturen i varmeapparatet- Hele dashbordet måtte ut, begge spjeld byttet ut, 2,5 dager på verksted, men ok nå- Garanti-sak, men likevel : : :!:
av Lazy
Det gäller 2st. D5-09 / 3st.1,8-10 och 1st.T5-10 och ingen av dessa har haft detta problem, men det kanske är sämre med -11 modellerna?
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]