Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jem
Hej,

Har fått ett stenskott på glaset till höger strålkastare, köpte ett nytt på Biltema och tänkte byta själv. Hur gör man lättast för att byta strålkastarglas på en Volvo 240, årsmodell 1988? Jag har inte speciellt stor erfarenhet av att skruva i 240:n annat än att byta tändstift, stereo och lite sådant. :mrgreen:

Mvh
av Volvo_240_GL
Det är inga konstigheter alls... Jag tror att strålkastaren sitter i 3 bult skruva ur dom och dra ut hela strålkastarhuset sedan är det bara att att knäppa loss clipsen som håller glaset och montera i omvänd ordning
Användarvisningsbild
av Prophetone
Att skruva loss strålkastaren är inte det lättaste då skruvarna ofta är rostiga o bara snurrar runt sin egen axel. Själv fick jag bytt glaset genom att först montera bort plast hållaren som sitter med 2 skruvar. Du kommer åt dessa genom att först ta loss grillen o sen från sidan baklänges skruva ur skruvarna till plast clipset. därefter är det enkelt att ta loss själva strålkastarglaset från dess clips o ersätta med nytt glas samt nya clips.
av Volvo_240_GL
Har skruvat bort många strålkastare på 240 har stött på någon gång att dom varit fastrostade men det är bara att spraya på röstlösande en dygn före så lossar dom så fint
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Prophetone skrev:Att skruva loss strålkastaren är inte det lättaste då skruvarna ofta är rostiga o bara snurrar runt sin egen axel. Själv fick jag bytt glaset genom att först montera bort plast hållaren som sitter med 2 skruvar. Du kommer åt dessa genom att först ta loss grillen o sen från sidan baklänges skruva ur skruvarna till plast clipset. därefter är det enkelt att ta loss själva strålkastarglaset från dess clips o ersätta med nytt glas samt nya clips.
Jag förstår inte hur man ska komma åt clipsen riktigt? På en 240 -88 är det i alla fall väldigt tajt både på över och undersidan och man måste ju ha bort en ev plastlist och den är ju skruvad från baksidan. Vad är det för årsmodell du skruvat?

Har haft samma problem med fastrostade skruvar, och kärvar de så drar man runt infästningen i lyktan och den är skräp. Går kanske att limma om man får ur skruven i och för sig då...
av volvoyamha
Lyssna inte på det där snacket med fastrostade skruvar har du hft bukplasten hel coh fräsch huv och dom saker som skall sitta så rostar aldrig muttrarna. Det sitter en 10mm mutter i varje hörna på baksidan av strålkastaren.

Mvh Volvoyamha
Användarvisningsbild
av Prophetone
bensinskalle skrev:
Prophetone skrev:Att skruva loss strålkastaren är inte det lättaste då skruvarna ofta är rostiga o bara snurrar runt sin egen axel. Själv fick jag bytt glaset genom att först montera bort plast hållaren som sitter med 2 skruvar. Du kommer åt dessa genom att först ta loss grillen o sen från sidan baklänges skruva ur skruvarna till plast clipset. därefter är det enkelt att ta loss själva strålkastarglaset från dess clips o ersätta med nytt glas samt nya clips.
Jag förstår inte hur man ska komma åt clipsen riktigt? På en 240 -88 är det i alla fall väldigt tajt både på över och undersidan och man måste ju ha bort en ev plastlist och den är ju skruvad från baksidan. Vad är det för årsmodell du skruvat?

Har haft samma problem med fastrostade skruvar, och kärvar de så drar man runt infästningen i lyktan och den är skräp. Går kanske att limma om man får ur skruven i och för sig då...
Du kommer åt clipsen genom att först ta loss grillen, sen sitter en plastkåpa typ på insidan av strålkastaren på varje sida - alltså både höger o vänster sida. Denna sitter med 2 st skruvar som ofta är rostiga men spraya med rostlösande(ej 5-56)o låt verka ett par min. o ta sen en skruvmejsel med kort skaft o skruva ur baklänges. Det går bara du trycker ordentligt så du får rätt fäste. När väl denna plastkåpa är borta kan du ta en hammare o bonka loss lite aggresioner från barndomen in i lyktglaset :evil: sen är det bara att pilla loss clipsen allteftersom du petar loss glasskärvorna med en lång skruvmejsel. Jag gjorde på detta sättet o det funka bra för mej. Att skruvarna inte skulle vara rostiga , har jag aldrig varit med om. Alla de bilar jag kollat på har haft skruvar som bara gått runt, runt i sina fästen - trots rikligt med rostlösande spray. Vi talar nu om en Volvo 245 från -88. Om prydnadslisten på ovansidan strålkastaren skulle gå loss, kan man enkelt limma fast den med superlim på ovansidan av själva lyktglaset. På min fick jag loss allt utan att behöva limma fast den igen...
av Jem
Tack för alla tips! Bytte igår, det gick smidigt, inget rost eller krångel med delar som gick sönder. Det blev att skruva loss 3x10mm skruvar, ta bort grillen, skruva bort listen ovanpå och på sidan mot grillen, lossa blinkersen från strålkastaren och sen bara lossa clipsen, bort med gammelglaset och sen på med nya gummilisten, glaset och alla clips. Trist bara att det inte är samma mönster på Biltemas glas som på originalglaset så jag kanske byter andra sidan också, det är har också ett stenskott men inget hål än så länge.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]