Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbane
hej

Är ute efter att köpa en xc70 som andra bil, årsmodell 01-05 mil mellan 13t-20t

Har kollat runt lite och det verkar vara strul när dom närmar sig 20t mil.?
Finns det ingen service på automatlådan på dessa bilar?
jag står i val & kval på om jag ska satsa på en manuell istället "har automat i mercan". för det skulle vara tokigt om lådan går,sedan kanske viskon :)

Har ni några tips/erfarenheter vad man ska kolla på.

osäker på dessa saker men tycker i helhet att bilen är kannon snygg.

ha en bra kväll

//Robban
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle kolla upp om det är Visco eller Haldex drift, tror att det är Visco fram till o med 2002, sedan Haldex som verkar fungera mera tillförlitligt !
Automatlådorna skall enligt Volvo ej servas !! Men att skölja lådan är nog alltid rätt, ej att förväxla med oljebyte !
Å andra sidan vad kostar det att byta koppling på en manuell låda ? Optimala vore väl att hitta en Automatlådebil UTAN dragkrok eller hur ? jag tror det blir riktigt svårt men värt att leta kanske...vid köp av AWD är det nog ett måste med ett test av bilen tycker jag, läste om en kille som köpte en XC 70 utan kardan !!!! Då är det illa.
Lycka till, hoppas du hittar nå´t bra till dig.
Freddie
av lennart lundberg
Hej!

Om jag inte har helt fel så finns det nyare modeller av XC70 som är endast framhjuldrivna m.a.o. utan kardanstång.

Lennart
av Robbane
hej igen
Lite mera frågor
Men hur är det med automatlådan,om vi säger att bilen har gått ca 17.000 mil och det aldrig har bytt olja i den
Är det säkert att skölja lådan då,även i förebyggande syfte?

Viscon,har läst lite att folk skiftar hjulen, men hur ofta då? "hur känslig är den"
Det verkar finnas en uppsjö av både v70,xc70 bilar ute på annnons i sverige, och jag kan tycka att visssa tror att bilarna är gjorda av guld. :) så man får väl ha is i magen men det är svårt att veta hur bilarna är körda förut med däck och dyligt.

Ha En Bra Kväll

//
Robban
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tror inte det finns exakta svar på dina frågor, ingen bil körs ju likadant och på samma sätt. Personligen skulle jag inte köpa en XC med Visco mest beroende på vad jag läst...sant eller osant. Viscon är tydligen riktigt riktigt känslig för olika mönsterdjup på däcken, men detta är också lite beroende på vem man pratar med förstås....
Automatlådan kan det väl aldrig nånsin vara fel att byta olja på förutsatt att det görs på rätt sätt. Läst på olika forum att en del fyllt på lådan underifrån det vill säga inte från "oljestickans" hål. = Låda Adjö.
Har också läst en del om att skölja lådan kan ställa till det. Så oljebyte kanske och 200 mil sedan oljebyte igen ?!
Helt enkelt tömma "skiten" lite försiktigare än vid sköljning av lådan. !
Personligen har jag alltid servat upp mina bilar direkt vid inköpet för då vet jag statusen. Då menar jag alla filter, T-stift, olja osv....brukar dessutom gå att pruta just detta belopp utöver "normal" prutning. :-O)
Freddie :D
av llesrof
wissel skrev:Optimala vore väl att hitta en Automatlådebil UTAN dragkrok eller hur ?
En sådan köpte jag :mrgreen: Den kommer aldrig att behöva släpa på en massa skit.

Viscon vet jag inte så mycket om mer än att det snackas en massa om hur dålig den är. De flesta har dock aldrig ägt någon. Det finns oerhört många bilmodeller på marknaden som använder samma lösning. Jag skulle nog oroa mig mer för vinkelväxeln. Den är lika känslig på bilar med haldexkopplingen som med sviskonkoppling. När det gäller automatlådan så får man helt enkelt prova sig fram. Växlar den bra så är det förmodligen inga fel på lådan. Jag gjorde sköljning och oljebyte i min låda för ett par veckor sedan och då hade bilen rullat 9500 mil. Det blev en liten skillnad, den växlar aningens mjukare nu. Dessa lådor är inga underverk i klass med klockor från Patek Philippe, men de gör sitt jobb. Lämnar man in bilen hos en volvoverkstad kostar det runt 2500:- att spola/byta olja i den. Det är ingen större summa och det kan göra underverk.
Användarvisningsbild
av wissel
okej llesrof, jag köper din XC när du skall byta bort den :D
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]