Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag var det så åter igen dags. Bilen har stått på laddning under lördagen och sedan gått 20 mil både måndag och tisdag, bränslevärmaren körd på morgonen båda dagarna utan varning. Idag körde jag bara bak bilen på baksidan eftersom hantverkare behövde komma åt gården. Startmotorn gick segt men jag trodde det var på grund av att det var några minusgrader ute.
Ikväll skulle jag köra tillbaka bilen på framsidan vilket även det gick segt men bilen startade. Någon timme senare skulle jag åka och handla och då startar inte bilen. Startmotorn går segt en eller två gånger men sedan slår det ifrån. Först då kommer en varning om låg batterinivå, och ganska direkt efter det står det även att bilen gått ner i energisparläge.

De uppdateringar som gjordes av verkstaden sist verkar ha påverkat bilen eftersom den inte slagit ifrån bränslevärmaren på grund av batterinivån, men däremot drar den helt ogenerat ur batteriet istället. Blir en tur till verkstaden imorgon igen...
VolvoB20 skrev:
Peanuts skrev:Nu har verkstaden hört av sig och identifierat felet. Det var ett mjukvarufel som gjorde så att en styrenhet aldrig gick ner i viloläge som jag förstod det. Den mjukvaran är nu uppdaterad samt även mjukvara för stereon och bränslevärmaren.
Vadå mjukvarufel ?:-/ ?:-/ ?:-/ Volvo laddar ju samma mjukvara i alla bilar med samma config. Då skulle det ju vara många som har samma mjukvara som du har.

Tycker det låter mer som hårdvarufel.... men men vad vet jag....
Beroende på omständigheterna så kan tyvär mjukvara bete sig på flera olika sätt, får du fel värden in så får du fel värden ut.... Tyvär är det i pricip omöjligt att täcka in alla felfall som kan uppstå i samband med testningen av mjukvaran. Personer kan vara inne o pila i div elsystem själva o sen gnälla på mjukvaran, låt verkstaden ta hand om det om ni inte vet vad ni håller på med. Ofta innebär ett mjukvaru fel inte alltid mjukvaru fel, men det är ofta lättare att fixa det med en work around i mjukvaran än börja byta hårvara i bilarna....

Det är väldigt mycket gnäll överlag på mjukvara o folk tycker hur svårt kan det vara... Visst det är vårat jobb som programerare att fixa det men det är lika jobbigt att fixa buggar i mjukvaran emellanåt som att fixa en stackars list eller något annat som vibreran o folk stör sig på. Hoppas iofs att kvalitets säkringen på mjukvaran i bilar är betydligt hårdare än inon telecom som jag själv jobbar... :-O)
palmqvist skrev:
VolvoB20 skrev:
Peanuts skrev:Nu har verkstaden hört av sig och identifierat felet. Det var ett mjukvarufel som gjorde så att en styrenhet aldrig gick ner i viloläge som jag förstod det. Den mjukvaran är nu uppdaterad samt även mjukvara för stereon och bränslevärmaren.
Vadå mjukvarufel ?:-/ ?:-/ ?:-/ Volvo laddar ju samma mjukvara i alla bilar med samma config. Då skulle det ju vara många som har samma mjukvara som du har.

Tycker det låter mer som hårdvarufel.... men men vad vet jag....
Beroende på omständigheterna så kan tyvär mjukvara bete sig på flera olika sätt, får du fel värden in så får du fel värden ut.... Tyvär är det i pricip omöjligt att täcka in alla felfall som kan uppstå i samband med testningen av mjukvaran. Personer kan vara inne o pila i div elsystem själva o sen gnälla på mjukvaran, låt verkstaden ta hand om det om ni inte vet vad ni håller på med. Ofta innebär ett mjukvaru fel inte alltid mjukvaru fel, men det är ofta lättare att fixa det med en work around i mjukvaran än börja byta hårvara i bilarna....

Det är väldigt mycket gnäll överlag på mjukvara o folk tycker hur svårt kan det vara... Visst det är vårat jobb som programerare att fixa det men det är lika jobbigt att fixa buggar i mjukvaran emellanåt som att fixa en stackars list eller något annat som vibreran o folk stör sig på. Hoppas iofs att kvalitets säkringen på mjukvaran i bilar är betydligt hårdare än inon telecom som jag själv jobbar... :-O)
Det är bra, jobba på!
Är man lite mer insatt i hur en bils alla system ska "försöka" samarbeta med varan så har man försåelse för att alla senarier är svåra att testa (komma på att dom kan förekomma) i förhand.

i detta fall så är väll bilens startbatteri inte av den "kvalite" jag hande önskat.
Att mjukvara krånglar har jag full förståelse för eftersom jag arbetar som systemutvecklare. Men som bland annat CarMan varit inne på så känns inte det här som ett mjukvarufel eftersom det i sådana fall borde drabba en massa andra bilar. Det kan väl vara så att min kombination av utrustning kan få den att knasa, men det känns långsökt. Jag har ju inga ovanliga saker i min utöver Momentumpaketet.
Nu är i alla fall bilen inlämnad på verkstaden , får se vad de kommer fram till den här gången.
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Därför väljer jag fast drag, det är snyggare, krånglar aldrig, är billigare och skyddar om någon kör emot min bil på parkeringen. :mrgreen:

Har kört med lösa drag förr om åren men tröttnat på det.
Snyggare??? Dragkrok är ju något av det fulaste du kan ha på en bil. Jag tar bort min DIREKT efter användning. Men det är ju helt klart bra emot skydd vid parkering ;-//
Jag har inte drag för att det är snyggt. Därför väljer jag löstagbart då jag ledsnat på slå smalbenet i det då jag lastar bilen i garaget (som är lite trångt). Fast eller löst... båda är inte snygga. På min Audi så syns det inte, vilket är det bästa.
Idag har jag pratat med säljchefen hos min ÅF och nu var det helt plöstligt inga problem med gratis lånebil osv. Min bil står nu på verkstaden inkopplad till mätinstrument(vet inte vad) över helgen och han lovade att återkomma på måndag. Den hyrbil jag har från Volvo Assistans skulle jag fortsätta att ha, ÅF skulle betala för den. Äntligen börjar det kännas som att jag blir behandlad på det sätt jag borde från början och jag hoppas det går bättre för verkstaden att hitta felet den här gången.
Jag har nu fått tillbaka bilen från verkstaden och de har inte hittat något egentligt fel. Batteriet är bytt eftersom verkstaden hade haft lite problem med att köra bränslevärmare på det men i övrigt så har de inte hittat någonting konkret. Får hoppas att det här hjälper nu, det börjar ju bli kallare så bränslevärmare och batteriet kommer testas ganska hårt närmaste veckan.
Har själv haft liknande problem.
Bilen är en Volvo V70 MY10 2.4D
Hämtade ut bilen i juni och har haft problem sedan dess. Bilen har åkt fram och tillbaka till verkstad, både med egen kraft och bärgning. Volvo har bytt ett antal batterier, uppdaterat mjukvaror... osv. Utan att hitta något fel. Nu sist så har jag haft bilen inne i ca. 2 veckor och denna gång slutade det med att de bytta generator.
Får verkligen hoppas att det löser problemet.
Hson73 skrev:Har själv haft liknande problem.
Bilen är en Volvo V70 MY10 2.4D
Hämtade ut bilen i juni och har haft problem sedan dess. Bilen har åkt fram och tillbaka till verkstad, både med egen kraft och bärgning. Volvo har bytt ett antal batterier, uppdaterat mjukvaror... osv. Utan att hitta något fel. Nu sist så har jag haft bilen inne i ca. 2 veckor och denna gång slutade det med att de bytta generator.
Får verkligen hoppas att det löser problemet.

Har du haft problem på en såpass ny bil?
Hur andvänder du bilen?
Hur många gånger kör du bränslevärmaren/ dygn?
Hur långtid är motorn igång efter at bränslevärmaren varit aktiverad.
Står bilen med radioläge eller täning på nån gång utan att motorn är på?
Är bilen låst & nyckeln urtagen så fort bilen inte andvänds? eller är nyckeln kvar i bilen ibland?
Min S80 DRIVe -11 var helt urladdad när jag kom tillbaks efter 4 dagars semester.
Strömmen räckte till att låsa upp bilen och slänga in packningen i kofferten.
Sen flimrade bara instrument och parkeringsljus och den var helt död.
Skitkul 01.30 på morgonen när man inte ens får upp bakluckan och kan lasta ur bilen igen.
Nyckellåset under kanten funkade inte heller :cry:
Lånade en bil och ringde Volvoassistans nästa förmiddag som kom med hjälpbatteri.
Mjukvaran uppdaterades av Volvo senare på eftermiddagen, det fanns en uppdatering som har med den "intelligenta" generatorstyrningen (tror jag) som finns på DRIVe MY11.
Testade värmaren 2 dagar och c:a 80 mil senare utan problem.
Får se vad som händer när det blir vinter igen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]