Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fraazze
Hej! Har ett litet problem med att bilen vill dra åt höger men det är bara i bland.Även vid inbromsning i bland. När den väl vill dra åt höger så räcker det att jag kör upp för en backe typ så vill den hålla sig rak helt plötsligt. Var och gjorde en framvagns inställning för ca 2 mån sen. Hade av däcken för nån dag sedan för att kolla eventuella glapp i bussningar och dylikt men allt var ok. Jag har kört rätt många mil så här men har inte märkt nån onormalt slitage på höger fram. Även känt på fälgarna efter en längre tids körning och dem e inte mer än fis ljumna så det e ju helt ok. Har även haft av oket på höger fram och motionerat kolven men utan framgång.. Alla förslag e välkomna.. Bilen e en 855 t5-95
Användarvisningsbild
av taxi
Min drar också till höger (oftast), tror att det bara är dom lite breda däcken som gör det för med vinterdäcken så drar den inte nånstans.
av *pettson*
Det är ju omöjligt att säga vad som orsakar sneddragning ibland bara. Särskilt som det tydligen inte är enbart vid bromsning utan även vid körning.
Mina första tankar går till dina länkarmsbussningar som kanske är i mjukaste laget. Då kan dom röra sej både vid körning och vid bromsning. Alternativet är den justering som utfördes, om den inte hamnade perfekt? Är det väldigt lite det rör sej om så kan det kännas, men inte synas direkt på däcken.
av fraazze
Kom på att enkompis för några månader sedan bytade fjädersätena fram och vet inte om det ska ha nån betydelse på att den vill dra snett.. Så vitt jag vet så ställde han inte in dem på nåt speciellt sätt.. Och om det skulle ha betydelse hur "mäter" man upp så det blir rätt och hur hårt ska man spänna dem och etc etc.. Mvh christian
av *pettson*
fraazze skrev:Kom på att enkompis för några månader sedan bytade fjädersätena fram och vet inte om det ska ha nån betydelse på att den vill dra snett.. Så vitt jag vet så ställde han inte in dem på nåt speciellt sätt.. Och om det skulle ha betydelse hur "mäter" man upp så det blir rätt och hur hårt ska man spänna dem och etc etc.. Mvh christian
Eftersom inget är konsekvent utan mer slump så känns det som om värdena i hjuljusteringen är fel istället för bussningar.
Lämna in bilen på en fyrhjulskontroll/ justering.

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]