Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kågewatt
Har ett skumt fenomen på min s80 -04

Då jag släpper på gasen vid 50 tex, så börjar ratten att vibrera vid 40-30 km/h

Detta händer bara då jag släpper på gasen. Alltså då jag gasar från 0 så märker jag ingenting då
jag passerar 30-40.

Skumt? ??:-/
av Turbo_virus
Eftersom du har automatlåda så kan det vara att lådan inte växlar ner i tid (frikopplar) som den ska, då kan det bli vibrationer i ratten.
Hände mig när när jag skulle svänga av från motorvägen, då fart hållaren inte släppte när jag bromsade och lådan inte växlade ner så blev det vibrationer i ratten (hela bilen i 120km/h)
av kågewatt
Ja bilen har ju gått 15k så det kanske börjar bli dax.

Tittade på stickan och oljan såg då bra ut,men det kanske inte spelar nån roll.Undrar om det är många som byter vid 15-16k?
av sm4wdq
alla utryckningsfordon byts oljan i automat runt 7k tror jag det var

på min såg den fin ut på stickan men när den rann ut var den allt svart !!!

Efter mitt oljebyte kändes det som en helt ny låda !!!

frikopplar den när du släpper gasen i 40 kmh
av kågewatt
Läste en del om oljebyte idag på andra trådar, och så vitt jag har förstått så kan det inte skada
att byta olja.

Jag upptäckte att om jag sätter låda på N strax före den går ner till 40 så blir det inga vibrationer.

Tittade mera noga på oljan (droppade olja på ett vitt papper) och färgen lutar nog mera åt rödbrun.

Vid 12k servicen så var det ikryssat att automatlådan var "kontrollerad" man undrar ju vad det innebär,
det var då i vart fall inte något oljebyte,för det fanns ingen sån olja upptagen på fakturan.
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]