Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Steff 99 skrev:
Arese skrev:Har hänt mig två gånger att kampanjer eller prisjusteringar efter att jag beställt bil varit till min nackdel. I bägge dessa fall har jag blivit kompenserad. Så gör man nog som säljare om man vill ha en långsiktig relation med sina kunder. Klart de kan om de vill. Stå på dig!

Mvh
Arese

Ps. Vill minnas att Jensen ovan är/har varit Volvo-säljare....
Förmodar att du tycker det samma vid det omvända förhållandet, att säljaren kan komma i efterhand efter att kontraktet är påskrivet och hävda att priset gått upp med 10%..... :lol:
Ingen har pratat om att bryta ett kontrakt som inte får brytas. Men nu är det fråga om beställningar som kan annulleras, då är det direkt osmidigt av säljaren att inte själv föreslå det.
Förstår ju att det du skriver inte är på fullt allvar, men Arese skrev faktiskt "Så gör man nog som säljare om man vill ha en långsiktig relation med sina kunder". Självfallet tycker han då inte att säljaren ska kunna komma i efterhand och vilja ha mer betalt. Hela diskussionen handlar ju om säljarens inställning och flexibilitet.

Om det dessutom är så att handlaren själv inte är den som står för den lägre marginalen under kampanjen så finns det verkligen ingen anledning att inte stå på kundens sida här.
av Steff 99
Tartryffel skrev:
Steff 99 skrev:
Arese skrev:Har hänt mig två gånger att kampanjer eller prisjusteringar efter att jag beställt bil varit till min nackdel. I bägge dessa fall har jag blivit kompenserad. Så gör man nog som säljare om man vill ha en långsiktig relation med sina kunder. Klart de kan om de vill. Stå på dig!

Mvh
Arese

Ps. Vill minnas att Jensen ovan är/har varit Volvo-säljare....
Förmodar att du tycker det samma vid det omvända förhållandet, att säljaren kan komma i efterhand efter att kontraktet är påskrivet och hävda att priset gått upp med 10%..... :lol:
Ingen har pratat om att bryta ett kontrakt som inte får brytas. Men nu är det fråga om beställningar som kan annulleras, då är det direkt osmidigt av säljaren att inte själv föreslå det.
Förstår ju att det du skriver inte är på fullt allvar, men Arese skrev faktiskt "Så gör man nog som säljare om man vill ha en långsiktig relation med sina kunder". Självfallet tycker han då inte att säljaren ska kunna komma i efterhand och vilja ha mer betalt. Hela diskussionen handlar ju om säljarens inställning och flexibilitet.

Om det dessutom är så att handlaren själv inte är den som står för den lägre marginalen under kampanjen så finns det verkligen ingen anledning att inte stå på kundens sida här.
Jag skrev med lite ironi, men även med lite sanning gällande mångas uppfattning om hur ett kontrakt skall tolkas och efterlevas.
När det är till mej som köpare en ekonomisk fördel så gäller kontraktet !! , men tycker jag att jag kan få en fördel ytterligare i affären så gäller inte det skrivna avtalet och man tycker att säljaren skall värna om sin kund.
Hur man som säljare ser på affären beror nog mer på hur avtalet såg ut ekonomiskt från början och vem kunden är, sedan är det oftast försäljningschefen som godkänner affären.
Så vad jag menar är, det inte självklart att jag som köpare kan dra fördel av en kampanj som kommer efter det att avtalet är påskrivet.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]