NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kangas1000
Hmmm verkar vara som jag inte har det sämst för en gång skull! Ryckningarna för mig är mest störande på t ex en parkeringsplats då den kan skutta till och härja lite... Tantan min har upplevt lite hack vid 90 km på fart hållaren men inte jag!

Jag kör 7.5 mil om dagen i princip 90 Km så det borde väl räcka för det där filtret!!

Jag har nu kört närmare 900 mil.. får nog ta och snacka med en tekniker och få in bilen på en titt! Men det känns meningslöst om ingen har fått hjälp med detta! För annars så får man väl tillbaka bilen utan nån förbättring!
av njemo
Lämnade in min bil idag, "känt problem", bilen har lärt sig fel mappning under inkörning, kommer ny programvara "4e kvartalet 2010". Så det tar väl inte så mycket längre tid innan programvaran kommer då.

Om de går in i sina tekniska journaler å slår in koden "sk" har jag för mig det var så bör de se samma sak.

Det var 4-5 olika punkter, alla punkterna gällde 800-2000 rpm. Jag märker mest vid 1400 varv tycker jag.
Om jag inte såg fel så var punkterna något i stil med
- Bilen rycker när man ska iväg från stillastående
- Bilen rycker under körning med farthållare
- Bilen rycker under gaspådrag.
Sen var det nog 3-4 punkter till.

De skulle återställa allting å köra in den "på ett speciellt sätt".

Glömde nämna min förbrukning igår med.

Medvind på E4 i 110 med farthållare: 5.6, 3.4-4.0 i lång nerförsbacke.
Tillbaka (motvind): 6.0-6.3 på raksträcka, 5.5 i lång nerförsbacke.
På 70-90 vägen: 5.4l/100km.
av njemo
Fick tillbaka bilen efter 5 timmar. Då hade de nollställt mappningen å kört in bilen, 4 mil tyckte jag mig se på trippmätarn.
Den går bättre nu än den gjorde innan inlämning men inte är problemet borta och servicekillarna har sagt att det inte är värt att ta in den förrän ny mjukvara finns.
Det verkar vara knappt märkbart på förbrukningen, i stan låg jag på 0.57 idag. Dock inte mycket kört, 2-3 mil, många korta turer, vart kanske 4 körningar.
Innan denna "service" låg jag på 0.64 som medel i stan.

Men man får väl se efter en veckas körning.
Inte som att jag är så jättemissnöjd egentligen. Surt bara med ryckningarna de vill jag få bort, tar säkerligen 1000 mil innan bilen börjar gå ner ordentligt i förbrukning.
Sen jämför jag även med min leksaksbil som är en nissan skyline å den sörplar över 1 liter milen på motorväg i 110 och minst 1.5 i stan.
av Kangas1000
njemo skrev:Fick tillbaka bilen efter 5 timmar. Då hade de nollställt mappningen å kört in bilen, 4 mil tyckte jag mig se på trippmätarn.
Den går bättre nu än den gjorde innan inlämning men inte är problemet borta och servicekillarna har sagt att det inte är värt att ta in den förrän ny mjukvara finns.
Det verkar vara knappt märkbart på förbrukningen, i stan låg jag på 0.57 idag. Dock inte mycket kört, 2-3 mil, många korta turer, vart kanske 4 körningar.
Innan denna "service" låg jag på 0.64 som medel i stan.

Men man får väl se efter en veckas körning.
Inte som att jag är så jättemissnöjd egentligen. Surt bara med ryckningarna de vill jag få bort, tar säkerligen 1000 mil innan bilen börjar gå ner ordentligt i förbrukning.
Sen jämför jag även med min leksaksbil som är en nissan skyline å den sörplar över 1 liter milen på motorväg i 110 och minst 1.5 i stan.

BRA med lite mera info!!! Tack då kanske man ska ta och se till att man får lämna in bilen så snart det finns ny programvara! Fan va skönt att det är ett känt problem... Nä jag håller väl med litegrann... det är just det att man skulle vilja ha "lite" mindre förbrukning på landsväg...men som du säger... med ny programvara och några mil på motorn så kanske det ordnar sig tillslut!

Hojta till om en vecka så får man höra hur det har gått!!!
av midnightrambler
Fick min D2 igår. Försäljaren påpekade att det tar 1500 mil innan den är inkörd och det även händer saker efter det m a p på förbrukning och prestanda. Han sa också att ta det lungt dom första 100 milen. Men från denna och andra trådar låter det som man inte skall gubbköra under inkörning. Vad betyder "köra in den på ett speciellt sätt" som Njemo skrev ? Man vill ju undvika att få ryckigheter om man kan.
av waiko
Har själv beställt en ny v50d2 med momentum plus buisness active utförandet. Får den kring lucia :D . Men har då den nya "mappingen" blivit gjord?
Är det nån som vet detta??
Byter in min 1,8f, är ruggigt trött på all service och att den drar så sjukt mycket. På etanol drar den 1,15 och bensin 0,85. Så förhoppningen är att d2 ska sänka bränslekostnaderna en del.
av njemo
Jag körde lite landsväg 80 km/h förra veckan och då låg förbrukningen på runt 0.44/mil. Lägger jag mig mellan 70-90 så verkar den gå ner rätt bra, så känns som att det kommer gå till sig så småningom just nu.

midnightrambler: Till mig så sa de att man inte behövde tänka på att köra lugnt. Vilket jag ändå gjorde då det är så man blivit inskolad...
Den speciella inkörningen vet jag ej hur de gör. Det är väl bara å kolla med serviceteknikerna å höra. Säljarna vet aldrig sådana.

Absolut, inkörningen kan säkerligen vara 2000 mil innan den drar mindre. Det finns de som säger 5000 mil med.
Körde ToR sthlm i helgen. 732.8 km på 43.9 liter gav 0.599 liter/mil. Det var runt 40 mil stadskörning innan motorväg/turen till sthlm.

walko: De gör en fabriksinställning, inte mer än så.
Inte alla som får dessa problem, värt å tänka på. Jag har inte upplevt många ryckningar nu efter de nollställde å "körde in rätt".

1.8f är sjukt tråkig. Den drar mycket (E85 iaf) å det händer ingenting när man stampar på gasen. Hyrde en sådan i somras mest för att se storleken.

Du kommer väl inte undan service på en D2a direkt. Kanske är längre mellan intervallerna, men kolla tråden om dyr service.
av Kangas1000
[quote="njemo"]Jag körde lite landsväg 80 km/h förra veckan och då låg förbrukningen på runt 0.44/mil. Lägger jag mig mellan 70-90 så verkar den gå ner rätt bra, så känns som att det kommer gå till sig så småningom just nu.

Låter bra att det har hänt nått när dom justerade! Ser fram emot nästa programvara och hoppas att man kan komma under 0.5 mestadels i alla fall.
av petere42
Hej
Har nu fått mina spridare utbytt på min D2-2011. Den rycker inte längre.
Kan däremot få tvekningar ibland bla. när jag kör med farthållaren i jämn hastighet.

Mvh Peter E
av njemo
Min bil har åkt in för 7e gången pga motorryckningarna nu.
Lämnade in den på onsdagen, fick den tillbaka "fixat, felet går ej att repetera" kör därifrån å märker problemet, när jag kör tillbaka morgon därpå så märker jag det med.

Förklarar det och upprepade mina klagomål från dagen innan om att jag varit tvungen att lämna in den så många gånger. De beställde hem delar, delarna blev monterade i fredags. Idag åkte jag förbi å kollade hur det gick "Nej... den är inte klar".

Man får inte så bra respons tyvärr.
Ska ringa imorgon och kolla med dem vad det är de väntar på å hur lång tid de behöver, jag behöver snart min kombi igen.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?