Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla
Volvo V70 I -00
som rubriken lyder. ETS-lampan lyser av och till, motorelekroniklampan varnar och farthållaren lägger av.
Jag har ingen möjlighet att själv avläsa dessa felkoder, men undrar ett par saker.
Det säjs att spjällhuset kan behöva bytas, men när man läser om detta är det i samband med att bilen går illa. Det gör inte min. Bara farthållaren som lägger av.
Det lär finnas en "Spjällhusgivare". Kan det vara felet? Hur byter man den?
Andra fel?
Volvo lär ta 8 tusen för byte av spjällhus. En väldig massa pengar på en 00-a

Hälsningar
Magnus
8000Kr= 5000Kr i stöld då man kan köpa en NY VOLVO Orginal spjällhus för 3000 (volvo lär inte lägga mer än max 2000 för en sådan) och till din sugmotor så byter man den med vänster hand.
En kopplingsgivare låter iaf billig:-)
Användarvisningsbild
av Nexus
I vilken volvo butik köper du ett nytt gasspjäll för 3000 undrar jag?
Fick mitt bytt 2008 10 07
Byte 1223:-
Spjäll 5430:-
Felcoder/radera/avläsa 222:-
Etm omladdning 401:-
Någon packning tillkom .. slutnota 7300 :-
av s60t501
kopplingslägesgivaren kan du plocka isär,spraya på elektronikrengörig på delarna det kommer att rinna svart sörja,blås torrt,kan nästan lova dig att allt funkar sen,har själv fixxat samma fel som du har..
Via ebay.co.uk 249£+30 i frakt det blir ca 3000kr och det är volvo orginal snabbt och smidigt att handla där
Betalade 5600kr på Volvo för spjället (orginaldel från Magnet Mirelli, sånna avancerade komponenter finns ej på Mekonomen eller liknande) i somras plus ca 900kr i ny mjukvara (trådlös överföring ca 15 min) och 24kr för ny metallpackning, bytet gjordes själv. Provade att rengöra spjället med trasa och rostlösare i lagringen (-arna) av axeln men det fungerade inte mer än 20 min, öppnade dock inte motorn, troligtvis är det ett mekaniskt glapp som uppstår efter många km/år i drift som gör att lägesgivaren inte kan känna av spjällets läge. På Volvo sa att i princip alla bilar av de första årsmodellerna (fr. -99) bytt spjäll någongång och att den nya då fått en gul lapp, det hade dock inte min. De nya spjällen är visst inte lika känsliga (sämre) vilket gör de mer robusta mot slitage och på bilens färddator kan man se att förbrukningen gått upp några cl, dock kan ju detta också bero på att mätaren nu fungerar korrekt med ny mjukvara vilket den kanske inte gjorde tidigare...hehe :lol: Det är förövrigt inte farligt för motorn att köra med trasigt spjäll, dock blir komforten lidande (kraftigt orolig tomgång och hugg mm), dock uppfyller inte bilen miljökraven och förbrukningen går troligtvis även upp. När lampan lyser ska man kunna köra hjälpligt till en verkstad genom ett slags safe mode i styrenheten.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]