Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillmikke
Hej som rubriken lyder har jag en volvo med eventuellt trasig tankgivare. den beter sig underligt. ja har resistansmätat den och jag ser via värdena att något är konstigt. Jag har 2 armaturer som ligger som ja har mätat och det är andra värden jämfört med vad de e på armaturen som sitter i bilen. finns de 2 olika resistansvärden och armaturer för 240 beroende på årsmodell.? skulle vara väldigt tacksamm om någon kunde tala om va dom rätta ohm värderna för en 245a årsmodell 93 ska vara.

Mvh Marcus :D
av Rådlös
Just nu kommer jag inte ihåg värdet du söker, men har du mätt spänningen till givaren? Den skall vara 10 volt +/- 0,2 volt. Om den är fel, så får du också fel "tankvärde". Temperaturmätaren matas från samma punkt, en spänningsstabilisator som sitter på insidan av instrumentpanelen. Visar både temperaturen och tankmätaren fel, så är det stabilisatorn.
Annars är tankgivaren ett känt Volvofel. Ohmvärdet på tankgivaren har jag läst på något forum, det här? Så det skall finnas om du söker.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]