NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltså.. jag tycker det känns lite sådär! Jag köpte ju Diesel för att jag skulle ligga på 0.40-0.45 på landsväg då det är det jag har till jobbet. Nu ligger jag visserligen på en bättre nivå på blandad körning än förut med min 1.8 Flexiful..

Men med den så låg jag ju på dryga 0.6 lit/mil på landsväg med bensin då förstås... sen var ju stadskörningen ett kapitel för sig.. men det var just jobb resorna som man har mest förtjänst på som var dom viktiga.

Känns som att jag förhastade mig i att välja D2 modellen istället för att ha tagit Drive.
av chan02
Har en V50 D2 Momentum och är i stort nöjd med bilen. Den har gått ca 900 mil och jag upplever samma ryckningar vid 1200-1400 rpm som tidigare nämnts. Dom märkt mest när man växlar från 1:an till 2:an då man följer växlingsindikatorn.
Förbrukningen är hög: 0,52 l/mil landsväg (70-90 väg), 0,58 l/mil (110-120 med farthållare). Provade att köra 1,5 mil i 90 km/h på slät motorväg med farthållaren men kom inte ner under 0,5. Det är ju faktisk 30% över specen.
Volvo har ju problem med att få in D2:an i V70, inte förrän nåsta år kommer den. Förmodligen kommer man inte ner i förbrukning för att få in den under Euro 5 (2011).
johan086 skrev:Angående att stänga av AC´n på en ny V50. Drar AC´n bränsle även när det är vinter och den inte behöver kyla? Går kompressorn ändå?

Exakt!? Ska man slå av den på vintern eller inte!? Har hört nånstans... någon gång... att man inte ska stänga av den alls!? Varför skulle det vara så i så fall?

Och hur mycket kan det tänkas dra med och utan...?
av njemo
V50n som rycker är ett problem som blivit under inkörning enligt min servicesnubbe.
De tog in min bil och ska återställa och sedan lära om den genom att köra efter en massa tabeller som Volvo tagit fram.
Min D2 har gått totalt 114 mil nu och är inne för detta.
Det kommer uppdaterad programvara till D2 i 4e kvartalet 2010. Dvs inom 2 månader får vi väl hoppas som ska fixa problemet med inlärningen.

Jag ligger 6.4 i stan och 5.6-5.7 på landsväg/motorväg.

Det känns som långt ifrån deras egna värden på 5.2 i stan, 4.4 blandad, 4.0 landsväg.
Min färddator säger 3.4 i nerförsbacke vid 110 på motorväg med farthållare.
Kangas1000 skrev:
johan086 skrev:Angående att stänga av AC´n på en ny V50. Drar AC´n bränsle även när det är vinter och den inte behöver kyla? Går kompressorn ändå?

Exakt!? Ska man slå av den på vintern eller inte!? Har hört nånstans... någon gång... att man inte ska stänga av den alls!? Varför skulle det vara så i så fall?

Och hur mycket kan det tänkas dra med och utan...?
vetefan, min står på året runt men den gör väl så att det blir bättre luft i bilen har jag för mig,
Klimatanläggningen är byggd för att stå på AUTO hela tiden. Efter många varma och fuktiga sommardagar kan det dock vara bra att slå av den då och då så det får torka ur lite kondens.

Tror det är ytterst marginell belastning på bränsleförbrukningen på vintern.
av peon
sticker mellan här med input på min bensinare v50 07a 2,4 momentum.. Tycker den drar sjukt mycket soppa.
Ligger jag landsväg pendlar den mellan 0,8-0,9 .. Snitt förbrukningen har aldrig gått under 9,5l vid lång landsväg

Vid mkt stadskörning snittar den på 11,0l ..

Är detta knas eller suger de 170 hästarna soppan?
av Lövet
Den förbrukningen låter högst normal faktiskt.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]