Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Oj, trots att jag brukar vara väldigt säkerhetsmedveten så har jag aldrig tänkt i de banorna. Nu lutar det banne mig åt att jag skeppar drag på nästa bil!

/Anders
av zenobia
Tror inte att säkerhetsmedvetna Volvo har konstruerat ett drag som inte passar in på bilen och dess krocksäkerhetshelhet.

Det står lite om drag halvägs ner på sidan...
http://e2.relationbrand.com/volvo/_news ... /mail.html

"En del tillbehör, som är integrerade i bilen och i vissa fall monteras när bilen byggs i fabriken - till exempel motorvärmare, "body kits" samt dragkrokar och taklastsystem - måste utvecklas tidigt i nybilsprojekten. De har samma krav på sig som bilen och utsätts för omfattande livslängds- och krockprovning."
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är betryggande att volvo tänker i dom banorna, men en krok är aldrig bra ur säkerhetssynpunkt. Sen kanske den orginalmonterade är bättre än t.ex. biltemas varianter, men oavsett så inbillar i allafall jag mig att det aldrig är en fördel för människorna i bilen. Delbar är ju dessutom bättre än fast då det är en mindre yta som måste träffas av bilen som kör på dig, alltså mindre risk att kroken träffar något och tar den största kraften.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben
är du helt säker på att låset sitter där av säkerhets synpunkt?
det löstagbara draget har ju flera andra säkerhets låsningar & desutom har vissa modeller möjlighet att andvändas utan att man låser dom!

trådskaparen har ju en 99:a & om draget är monterat när bilen var ny så bör han ha den varianten med graöt handtag & fyrkantig bricka runt det röda kontrollstiftet.
detta drag går ju att andvända utan att man låser med nyckeln!

Jag har aldrig hörtalas om att nyckeln är annat än till för stöld av draget.
av Pebben
CarMan skrev:Pebben
är du helt säker på att låset sitter där av säkerhets synpunkt?
det löstagbara draget har ju flera andra säkerhets låsningar & desutom har vissa modeller möjlighet att andvändas utan att man låser dom!

trådskaparen har ju en 99:a & om draget är monterat när bilen var ny så bör han ha den varianten med graöt handtag & fyrkantig bricka runt det röda kontrollstiftet.
detta drag går ju att andvända utan att man låser med nyckeln!

Jag har aldrig hörtalas om att nyckeln är annat än till för stöld av draget.
Vad menar du med flera andra säkerhetslösningar? Det finns bara "spaken" som hindrar att man tar bort kroken.
Det är rätt som du säger att det går att använda kroken utan nyckel men detta ändrades senare. Men det finns som sagt bara c:a 7 olika nycklar så det är inte svårt att sno drag om någon skulle vilja det.
Jag kan inte säga att jag är säker men jag arbetar på företaget som utvecklade och tillverkade kroken åt Volvo. Enligt mina kollegor är det så men har inget skriftligt papper från Volvo på det.
Kroken med den gröna spaken är väldigt bra för man måste även vrida den lite. Sen har det kommit nya generationer och de senaste behöver man inte vrida något alls vilket gör att risken för att ta loss den av misstag är mycket större och det är därför som kravet med nyckeln kom. De krokarna med svart handtag är generellt de sämsta då det fanns en serie med fel på. Vet inte om ni kommer ihåg några husvagnar som lossnade för några år sedan?
De med blå handtag är väldigt bra och de går heller inte att använda utan nyckeln.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är den delen med blått handtag bättre än de med svart, även om det svarta är en utbytt krokdel (alltså inte med bland de som var dåliga från fabriken)? Varför isåfall?

/Martin
av Pebben
Det är kanske fel av mig att säga att de är generellt bättre. Det finns nya svarta som är bra men även dåliga så det är svårt att veta om det är bra eller inte. De med blått vet man att de är bra eftersom det inte funnits några fel på dem. Sen är de allra nyaste dragen lättare att ta av och på så länge som det är rent...
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har nämligen en del med svart handtag (som är utbytt) och en helt ny del med blått handtag. Jag lägger väl kanske ner det svarta i källaren då, om nu det blåa är bättre.

/Martin
av Pebben
MartinS skrev:Jag har nämligen en del med svart handtag (som är utbytt) och en helt ny del med blått handtag. Jag lägger väl kanske ner det svarta i källaren då, om nu det blåa är bättre.

/Martin
Vet du att den svarta är åtgärdad eller inte hör till den "felaktiga serien" så är den bra. Men som sagt är du osäker skulle jag rekommendera den blåa.
av S60AWD2.5T
Hur vet man om ett "svart" drag är bra dvs fixat eller åtgärdat??

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]