Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kavabonga
köpte mig min första bil för ett par månader sen, (v50 -07) är lite rookie men fick iaf med mig ett gäng vinterdäck till bilen av märket gislaved.

min fråga, bör jag vara nöjd med dessa kvalitets mässigt? försökte hitta vilken modell det var men såg ej någonstans, det är i alla fall med dubbar.

tacksam för svar :)
Gislaved tillhör numer Continental men Gislaved har alltid ansetts göra bra vinterdäck.

Mvh GK
Kör själv med ett nya Gislaved Nordfrost 5 (dubb) sedan förra vintern och är grymt nöjd med dessa.
Jag har ett par Gislaved, dubbfria, tror det är Nordfrost eller Eurofrost 2/3 (osäker) men dessa är jag nöjd med, kör dock mest inne i stan. Men vet att far min kört med gislaved senaste 4-5åren och han är lika nöjd han =)
Teknikens värld har ett stort vinterdäckstest i senaste numret, där vann good year ultra grip ice +, ett dubbfritt däck. Sen är det svårt att säga om en viss däcktillverkare är bra / dålig, då det helt beror på vilken modell av dom man köper, men man ska ju absolut inte köpa ett sydeuropeiskt anpassat vinterdäck!
rosenlorden skrev:men man ska ju absolut inte köpa ett sydeuropeiskt anpassat vinterdäck!
Vad är det för däck menar du? Kontinentala dubbfria vet jag vad det är, men inte sydeuropeiska.
rosenlorden skrev:Teknikens värld har ett stort vinterdäckstest i senaste numret, där vann good year ultra grip ice +, ett dubbfritt däck. Sen är det svårt att säga om en viss däcktillverkare är bra / dålig, då det helt beror på vilken modell av dom man köper, men man ska ju absolut inte köpa ett sydeuropeiskt anpassat vinterdäck!
Menar du att ett dubbfritt däck vann över de dubbade?

Mvh GK
Som gnestakalle skrev så är Continental ägare av Gislaved, detta innebär att Conti satsat mer på utveckligen av sitt eget vinterdäck och som i dagsläget är ett premiumdäck medans Gislaved är deras billigre alternativ därmed satsas inte lika mycket på det och det märks i tester att Nordfrost inte riktigt hänger med som förre Contis inköp av Gislaved.
Men för den delen är ju inte Nordfrost ett dåligt vinterdäck. Den erfarenhet jag har av det är att dubbarna sitter dåligt efter 2-3 året på Nordfrosten, speciellt på framdäcken.
Jag kommmer att prova året nya ContiIceContact skall bli intressant och se hur bra dessa står sig, men som sagt jag spar aldrig pengar på sådant som har med bilen säkerhet att göra.
gnestakalle skrev:
rosenlorden skrev:Teknikens värld har ett stort vinterdäckstest i senaste numret, där vann good year ultra grip ice +, ett dubbfritt däck. Sen är det svårt att säga om en viss däcktillverkare är bra / dålig, då det helt beror på vilken modell av dom man köper, men man ska ju absolut inte köpa ett sydeuropeiskt anpassat vinterdäck!
Menar du att ett dubbfritt däck vann över de dubbade?

Mvh GK
Ja, precis som förra året... Men dom poängterar också vikten av dubbdäck om man kör mycket på isiga vägar.

Kan tillägga att jag nu för första gången har valt ett dubbfritt däck till min nya V50. Skall bli intressant att se hur det funkar. I och med att jag bara ha E6 till jobbet varje dag så kändes det rätt. Får dock se hur det funkar upp till fjällen. Men jag tror att många vandrar i gamla fotspår när man väljer dubbade däck.
Kluster skrev:Kör själv med ett nya Gislaved Nordfrost 5 (dubb) sedan förra vintern och är grymt nöjd med dessa.
Håller med. Jag har haft ett par, tre omgångar av Nordfrost 5 och dom har varit väldigt bra. Stabila på alla underlag och fantastiska egenskaper på vinterväglag.
StringerBell skrev:
rosenlorden skrev:men man ska ju absolut inte köpa ett sydeuropeiskt anpassat vinterdäck!
Vad är det för däck menar du? Kontinentala dubbfria vet jag vad det är, men inte sydeuropeiska.
Menar såklart centraleuropeiska odubbade vinterdäck, dessa är ju inte riktigt så bra i vårat norden klimat ( källa Teknikens värld).

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!