Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Bakluckeknarr har även min bil. Har varit inne på "smörj" en gång, snart dags igen.
Användarvisningsbild
av betterlead
Tips.
Om ni hör knarr från bakluckan - smörj helt enkelt låsanordningen. Både bygeln och de två svarta grunkorna på sidorna om bygeln.

Skrammel, knarr, riktiga boingljud när ni kör av gupp etc, kan bero på att en liten sten lagt sig i fjäderskålen. Stenen kläms och lossnar om vart annat. Det kan låta hemskt, men är alltså lätt att åtgärda.
av dieselanddust
Tyvärr känns inte V70 speciellt välbyggd. Det är en skön, komfortabel bil utan tvekan men det finns för många irriterande "skitmaterial" här och var. Jag har en MY 10 som är en tjänstebil, för mig är den perfekt men jag är glad att jag inte köpt den och tänkt ha den i 8-10 år för jag tror inte att den kommer att vara speciellt rolig då. Hoppas jag har fel... Jag har en Passat 03 privat också, dom är ju inte kända för sin superkvalitet, men jag tycker att den i många fall känns rejälare byggd med bättre materialval.
av Steff 99
AndersP skrev:
CarMan skrev:alla är vi olika, somliga hör inte när hjulagren skär andra hör reläna i REM:en när dom arbetar.

Om ditt ljud är normalt eller ej går inte att avgöra via text
Såklart..
Men hur har ni andra det ?
Är det tyst ?
och hur har ni gjort eller inte gjort ?
vad sa volvo ?
försvann skramlet, gnisslet mm ?
Jag har haft min inne 4-5 ggr för skrammel, bak, instrumentbräda och höger framdörr.
Med en ängels tålamod och hot så går det att få bort skrammel.
Nu är bilen knäpp tyst.
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Gokväll!

Här kommer min "skrammellista"
-Invändig inklädnad bagagelucka..
-Kåpor över bälten bak....
-Höger högtalare fram, vid djupbas och lite högre volym.... 8)

Skall snart in på 6000-mila service får se till så det blir fixat då.
Jag har också fått bakluckans låsdetaljer uppsmorda, precis som på mina två tidigare V70 N, MY04 och MY07.

Tycker också att en del materialval på bilen lämnar en hel del övrigt att önska...lite synd faktiskt då jag i övrigt
är supernöjd med kärran.

Kör lungt!
MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av P1800
Lacke skrev:Jag har haft lite oljud i båda bakdörrarna som åtgärdats utan problem på Volvo!
I ena dörren var det någon "elektronikenhet" som inte satt fast riktigt, och i andra dörren tror jag det var dörrsidan som inte var stum nog.
Men det var sådana ljud som man lätt kunde framkalla/visa själv genom att "dunka näven" i dörrstommen och oljuden hördes!

Just nu verkar det knirka i någon bussning i bakvagnen vid fjädringsrörelser :(
Knirkande bakvagn kunde jag svära på att det var i mitt fall förra vintern. Efter smörjning av låset till bagaeluckan har det varit tyst! (V70 2,45d -10) Kanske samma problem på din bil?
Användarvisningsbild
av Guligan
För att inte glömma förarstolen som knarrar ordentligt när jag sätter mig. (Och jag som bara väger 80 kg...)
av AndS
Det mest irriterande är vibrationen som uppstår i instrumentpanelen vid temperaturer över 20grader och solsken in genom framrutan i kombination med att luftkonditioneringen pumpar kallluft. Har haft den inne 4-5ggr och åtgärdats utifrån föreslagna åtgärder från Volvo, så nu får vi se till våren om det senaste höstbesöket hjälpte. Det har blivit bättre sedan de monterade någon "gummilist", men dyker fortfarande upp. Det räcker med att lägga hand löst mot panelen i området kring larmdioden så tystnar det.
av ZizzoZ
dieselanddust skrev:Tyvärr känns inte V70 speciellt välbyggd. Det är en skön, komfortabel bil utan tvekan men det finns för många irriterande "skitmaterial" här och var. Jag har en MY 10 som är en tjänstebil, för mig är den perfekt men jag är glad att jag inte köpt den och tänkt ha den i 8-10 år för jag tror inte att den kommer att vara speciellt rolig då. Hoppas jag har fel... Jag har en Passat 03 privat också, dom är ju inte kända för sin superkvalitet, men jag tycker att den i många fall känns rejälare byggd med bättre materialval.
Låter bra :P Eller inte, jag som precis beställt mig en v70 o tänkt ha den 6 - 8 år :shock:

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]