Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en 850 GLT -92 som är verkligen är helskum...I början så var problemet att den inte ville starta efter att man stängt av den, utan man fick vänta 15-30 minuter innan den gick att starta. Nu har situationen förvärrats så nu börjar den gå hackigt efter 5-10 minuters körning, stannar man då vid ett rödlyse eller korsning så dör den och vill inte starta förän 30 minuter senare :(
Stämplar man däremot gasen när den blir hackig så forsätter den rulla och ökar till och med farten, men den dör när man saktar ner ändå.
Jag har bytt bränslepumpsrelä, bränslefilter, luftfilter, samt felsökt bilen flera gånger.
jag fick felkoderna:
socket A3, 1-4-1 som är "Defekt Givare för bromspedalläge, kortsluten till fas eller jord"
socket A7, 1-2-2 som är "Motortemperaturgivarens period för lång"

Jag tror inte nån av felkoderna är lösningen till problemet, men jag är ingen mekaniker på långa vägar så jag vet inte. Kan någon snälla säga vad som kan vara felet.
Kan vara något jag har glömt...var inte rädd för att ställa frågor! :mrgreen:
Tack på förhand ;)
Koden i A7 innebär att det är dags för en ny termostat i temperaturmätaren i instrumenthuset funderar.

Provat att koppla ur lmm? Kan ju vara huvudreläet som strular, det sitter ovanför kylaren och kan ge lite skumma fenomen när motorn börjar komma upp i temperatur. Även tändlägesgivaren kan knasa pga att motorn blir varm.
I luftburken (lådan där luftfiltret sitter) så finns det i locket en grej det går en kontakt till. Dra ur den kontakten och prova om den går bätrtre. Och är termostaten dålig så brukar motorn som oftast inte komma upp till den temperatur där den ska ligga.
Har just varit nere och pysslat med bilen, det vart ingen skillnad när jag drog ur kabeln, efter 15 minuter av tomgång så provade jag gasa lite och då dog den, sen fick jag inte igång den igen :(
Lyssnade på bränslepumpen och den gjorde ett surrande ljud av sig, så den verkar vara okej.
Den gick långsamt upp till sin normala temperatur och när den nådde temperaturen var ungefär samtidigt som jag skulle prova ge den lite gas, vilket resulterade i att den dog och vägra starta.

Tack för svaren hittils, all hjälp uppskattas :)
Cocozilla skrev:Har just varit nere och pysslat med bilen, det vart ingen skillnad när jag drog ur kabeln, efter 15 minuter av tomgång så provade jag gasa lite och då dog den, sen fick jag inte igång den igen :(
Lyssnade på bränslepumpen och den gjorde ett surrande ljud av sig, så den verkar vara okej.
Den gick långsamt upp till sin normala temperatur och när den nådde temperaturen var ungefär samtidigt som jag skulle prova ge den lite gas, vilket resulterade i att den dog och vägra starta.

Borde inte det hanskrev innebära att luftmassemätaren är paj eller är jag helt ute och cyklar
av *pettson*
Rookkeer skrev:
Cocozilla skrev:Har just varit nere och pysslat med bilen, det vart ingen skillnad när jag drog ur kabeln, efter 15 minuter av tomgång så provade jag gasa lite och då dog den, sen fick jag inte igång den igen :(

Borde inte det hanskrev innebära att luftmassemätaren är paj eller är jag helt ute och cyklar
Du har helt rätt..Den verkar inte göra sitt jobb.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]