Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cub
Jag har kass värme i min 855 och fick höra att jag saknade en del i motorn. Själv hade jag ingen koll eftersom det är första 855an. Jag fick veta att det skulle vara en del som på Bildelsbasen heter förvärmningsplåt. Jag har en 855 SE -96 och tittade på alla bilder som fanns upplagda där, jag sökte på nätet för att se om det fanns olika varianter men allt jag hittat så långt pekade på att det är samma plåt, alla bilder visade samma slags plåt. Så jag beställde en från Bildelsbasen som hade suttit på en 850 SE -96. Idag när jag hämtat delen och försökte måtta in den ser det inte alls ut som att det finns en chans att den skulle passa. Jag vet inte om det är nåt extra pussel jag missat eller om jag trots mina försök att hitta rätt sak ändå har fel plåt.

Den som jag har köpt ser ut som den här: http://image.fbt.se/global/images/image ... 70&height=

Men IDAG (givetvis) när jag kollar igen så finns det en enda som ser annorlunda ut: http://image.fbt.se/global/images/image ... h=&height=

Den ser mer ut att stämma överens med skruvhålen som finns på mitt grenrör. Är det någon som vet hur jag kan verifiera vilken plåt som faktiskt passar på min bil innan jag i blindo kastar mer pengar i sjön? Eller är det bara en nyare och äldre variant på dem och båda borde passa? Eller kan det vara så illa att någon bytt grenrör på min bil tidigare (vilket skulle förklara varför det inte sitter nån plåt där alls idag)?
Den första plåten du visar har jag i min GLT, och du verkar ha en SE så den kan ju ha annorlunda plåt. Passar inte den ena bör den andra passa :)

Om du har dålig värme är det nog termostaten som är dålig. Hur står tempmätaren i bilen då du kör? Visaren ska vara horisontell dvs "klockan 3"
av cub
Jo, men eftersom det stod att det var en SE som plåten suttit på tidigare och dessutom en -96 så trodde jag att jag var "safe".

Tempmätaren visar kl 15 när den kommit upp i normal värme. Jag kan känna att de kommer viss värme ur fläktarna men tror (och fick förklarat) att det kommer in för mycket "friskluft" eftersom plåten inte finns där så blir det mer kall-luft in i det hela. Jag får väl beställa den andra varianten också. Nån som behöver en förvärmningsplåt? ;)
Ser inte varför saknaden av den där plåten skulle ge kallare luft in i kupen eftersom luften in till kupén inte värms där. Nåja kanske någon annan kan svara på det isåfall

/Kalle :)
Det skall gå en slang från förvärmningsplåten till insugets luftburk för att få förvärmd insugsluft till motorn.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av taxi
Innan nån annan förklarar bättre så vill jag också lägga in att det hela låter mystiskt! Om du har normal värme i motorn så är det väl mer troligt att nån klaffmotor har tröttnat eller att värmepaketet är täppt?
Nån som vet?
av cub
gnestakalle skrev:Det skall gå en slang från förvärmningsplåten till insugets luftburk för att få förvärmd insugsluft till motorn.

Mvh GK
Precis, jag har slangen men ingen plåt på min bil just nu. Å andra sidan verkar det råda tveksamheter huruvida det insuget påverkar värmen som blåser in i bilens kupé.
av cub
taxi skrev:Innan nån annan förklarar bättre så vill jag också lägga in att det hela låter mystiskt! Om du har normal värme i motorn så är det väl mer troligt att nån klaffmotor har tröttnat eller att värmepaketet är täppt?
Nån som vet?
Jag har nu läst alla trådar i 850-delen på forumet med ordet "termostat" i sig och det lutar kanske mer åt att det är ett spjäll eller "värmepaketet" som behövs fixas. Kan någon översätta värmepaket till mig då min Haynes inte har nåt som heter så?

Sedan undrar jag om det finns något enkelt sätt att kolla spjällen på? I min Haynes ser det rätt komplicerat ut och man behöver montera bort handskfack och en hel del inne i kupén.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]