- ons 31 maj 2006, 20:04
gör man sen några tester så kan man garanterat säga exakt vilken del som är trasig. men detta förutsetter att bilen har ett permanent fel!
har bilen inte ett permanent fel så kanska man slutar vid att det kan vara 2-3 saker som ger denna felkod & symtom.
Men att bara byta nått när en lampa tänds är ju meningslöst, då det är några hundra olika saker som kan tända lampan!
tilexempel kan en givare som känner av läget för kopplingspedalen tända lampan för fel i motorelektroniken! Eller det vanligaste felet som 740 ägare gör, dom byter lamdasond, när det är rosthål i främre röre på avgassystemet.
norr skrev:om man läser felkoder så kan man kanske utesluta 200 -300 komponenter o inrikta sig på 5-6 stCarMan skrev:Det kan bero på att svaren som man ofta får från verkstaden är " det kan vara det eller det eller det ".norr skrev:När den är kall (ny startad) så går den bra, när jag sedan kört ett tag så kan den tappa effekt.Det är ju hur dyrt som helst att bara köpa grejor o byta, utan at felsöka först!
Kanske jag skulle prova byta lambasonden först, den är väl inte lika dyr som lmm.
Jag fattar inte varför folk gladeligen köper grej efter grej för tusentals kronor på rena gissningar, Det blir i många fall biligare att lämna in bilen på felsökning.
gör man sen några tester så kan man garanterat säga exakt vilken del som är trasig. men detta förutsetter att bilen har ett permanent fel!
har bilen inte ett permanent fel så kanska man slutar vid att det kan vara 2-3 saker som ger denna felkod & symtom.
Men att bara byta nått när en lampa tänds är ju meningslöst, då det är några hundra olika saker som kan tända lampan!
tilexempel kan en givare som känner av läget för kopplingspedalen tända lampan för fel i motorelektroniken! Eller det vanligaste felet som 740 ägare gör, dom byter lamdasond, när det är rosthål i främre röre på avgassystemet.