Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lmgb
Har både en V70 II D5 och en BMW 118d med automatlåda i båda.
En Irriterande sak med dessa är att det inte verkar vara någon standard etablerad hur man växlar upp/ner i manuellt läge.
Volvos geartronic växlar upp genom att föra spaken framåt medan på BMWn skall man dra spaken mot sig.
Själv tycker jag att BMW har den mest naturliga, dvs att man drar spaken mot sig för att växla upp.
Kanske inte något man använder så ofta men när det väl sker så ..............
Någon annan som tycker att Volvo är lite 'tvärt om'?
Senast redigerad av 1 lmgb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag kan faktiskt inte hålla med.. Jag tycker det är mest naturligt att föra spaken frammåt för att växla upp, jag vet faktiskt inte varför. Har aldrig funderat på det..
Kanske är så att jag tänker att man växlar upp i bilens färdriktning eller något i den stilen :)

/Ticken
Användarvisningsbild
av lmgb
Kanske beror på min tidigare motorcykelkarriär där ett tramp neråt (känns framåt) är att växla ner.
Men det känns väldans knepigt att det inte finns en etablerad standard.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Håller med Ticken där :) Annars tycker jag att föra spaken mot sig (vänster) borde vara en nerväxling, <- Bakåt - Framåt -> Men har aldrig kört en geartronic så jag vet inte hur det känns på riktigt :wink:

/Kalle
av Lövet
Jag håller BMWs standard för att vara rätt. Titta exempelvis på åt vilket man drar i riktiga sekventiella lådor såsom STCC - det är alltid bakåt för att växla upp.

Känslan blir helt fel att när man accelerar och trycks bakåt så ska man föra spaken framåt för att växla...

Det är dock vanligare åt det håll som Volvo använder. Både Audi, Volkswagen och Porsche har växling åt det hållet.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lmgb
~Kalle~ skrev:Håller med Ticken där :) Annars tycker jag att föra spaken mot sig (vänster) borde vara en nerväxling, <- Bakåt - Framåt -> Men har aldrig kört en geartronic så jag vet inte hur det känns på riktigt :wink:

/Kalle
Hmmm, kanske uttryckte mig oklart. Man för ju inte spaken HÖ/VÄ när man växlar, endast framåt bakåt.
Med mot sig så menade jag bakåt. Och det kanske är en smaksak men faktum kvarstår. Det är omvänt mellan olika bilmärken vilket i växlingssammanhang i allmänhet inte känns bra.
Användarvisningsbild
av crumpets
Som sagt så är det väl fler tillverkare som kör framåt upp neråt bak, det kändes rätt intuitivt när jag provade det på en santa fe, men när jag tänker på det skulle det nog kännas mer rally att ha som bmwn istället.
av matzen10
På min lite äldre BMW (-98) växlar man upp genom att föra spaken framåt. Det känns naturligast för mig. Av okänd anledning!
Men nyare BMW har ju "vänt" på det där av någon, för mig, okänd anledning.

Om jag skulle prova en bil som har uppväxling genom att föra spaken bakåt så kanske det skulle kännas mer naturligt?

M V H
---> matz
Användarvisningsbild
av camaro69
Tungt i-landsproblem. :wink:

Varje biltillverkare väljer ju själv vad dom tycker är bäst.
Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]