Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HenkeL
Hej på er!

Har nyligen skaffat mig en riktigt fin 244GL från 1990. Den har gått strax över 13K mil, så det mesta på den är i mkt bra skick. Det är dock ett par saker jag undrar över, som ni kanske kan hjälpa mig med.

1. Ibland när jag startar den hugger motorn till under tiden startmotorn går. Det händer kanske en av tjugo starter, och motorn är lättstartad ändå. Startmotorn går ca 1-2 sekunder oftast, och när den hugger så är det som om den preeeecis ska tända, men får för mycket bensin och blir sur under ett start-varv, för att sen på nästa varv tända och gå igång fint. Det händer som sagt inte så ofta, men jag vill ändå veta vad det kan vara för fel. Bilen är servad minst en gång om året och i enlighet med handboken osv, så den borde vara i gott skick.

2. Bilen är ganska hög fram till, och lägre baktill. Det verkar visserligen vara vanligt på 240, men vad beror det på? Slitna bussningar och fjädrar eller? Vill ha den mer rak typ som denna, fast nån enstaka cm lägre:
Bild
Nu är ju visserligen hjulhuset fram högre än det bak på bilen, så det ser ju alltid ut som om den är högre fram, men min är typ lika fram som bilden, men några cm lägre bak. Kostnad för att fixa, ca?

3. Det första jag bytte var vindrutetorkarbladen, då de som satt på troligtvis suttit där sen bilen köptes ny :) Men iaf, så gjorde jag misstaget att köpa de moderna flatblade, varianterna. Som ni kanske vet passar de inte 240s välvda ruta särskilt väl, men skit samma, det är inte där problemet ligger. Ibland, oavsett hur mycket det regnar eller om den är nyvaxad eller ej, hackar torkarna. De funkar alltid bra på högsta läget, men i intervall-läget och kontinuerligt läge hackar de som fan ibland, och det låter lite halvilla från mekanismen. Vad kan vara fel? Nån sliten del? De funkar perfekt ibland, så det är precis som start-problemet inget som alltid finns där, konstigt nog. Vad tror ni? Är det inte ett jävla jobb att kolla torkarmotorn och hela det köret? Det kommer man väl bara åt genom att ta bort hela instrumentpanelen?

Är hemskt jävla tacksam för svar!
Sen om någon har ett par FINA 15"-orginal Volvo-fälgar så skicka gärna ett PM. Men de skall vara riktigt fina, för de ska matcha resten :)
Användarvisningsbild
av Ståhl
1. kan vara att den tänder för tidigt.
2. anledningen till att den är lägre bak är troligtvis att någon har kapat fjädrarna. Köp nya.
3. Torkarmotorn är nog påväg att säga upp sig. Kan även vara spaken som felar. Men om det låter illa från torkarmotorn skulle jag vilja tro att det är den som håller på att ge upp.
av rd350
1. Kan som föregående säger vara tändningen men skulle tro att du har en dålig jordkabel eller startmotor.
2. Att den hänger i baken beror ofta på slitna bärarmsbussningar (har du inte spec.verktyget är de jobbiga att byta själv) gasdämpare hjälper ochså upp baken en del. Vill du ha upp den ännu mer tar du 245ans fjädrar. (244an är betydligt mjukare)
3. Dela torkarmotorn och limma fast magneterna som garanterat har släppt och åker med runt! När du ändå håller på så smörj upp torkarmekanismen även axlarna som torkararmarna sitter på, brukar gå tungt där de går igenom torpeden.
Användarvisningsbild
av HenkeL
Gött, tack för svaren!

Vad innebär det att den tänder för tidigt? Och vad kan dålig jord innebära? Vilken jordkabel isf?
Fjädrarna är garanterat inte kapade, så om de är kortare än original har dom knäckts. Men det kan jag ju enkelt kolla! Det där med bussningarna var var jag misstänkte, efter lite googlande. Får kolla med den lokala volvomeken vad han tar för att byta dem... men vad kan man göra åt höjden fram? Är sänkfjädrar enda utvägen? Att kapa fjädrar är väl inte direkt något de älskar på bilprovningen? Har dock läst att Lesjöfors är för korta, så de glappar?

Hur kommer man åt torkarmotorn osv? Är det bakom instrumentpanelen, så att den måste monteras ner? Det som låter är ingen motor som mår illa, utan troligen snarare nåt som rd350 skriver, så det vore bra att kolla upp.

Tack igen för svar :)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Torkarmotorn sitter i motorrummet på torpedvägger framför passageraren.

Torkararmaturen sen är ju en annan femma, den sitter inuti bilen bakom instrumentpanelen ja, och den ärlite småmysko. Den består av vajrar och grejer så det är ju inte omöjligt att det är den. kan räcka att spänna en vajer, lägga den rätt eller smörja lite. Är ju lite svårt att komma åt kanske men 240 är inte så svåra att demontera.
Användarvisningsbild
av HenkeL
Ok, typ det jag misstänkte. Det låter som metallgrejer som hoppar runt där inne, så det där med slappa vajrar stämmer säkert. Har haft ner det mesta i inredningen när jag installerade lite färska ljudprylar, så det ska nog gå vägen! Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Hilmer
1. Troligen jordfel, kolla jordflätor och jordpunkter. Kan också bero på glappkontakt vid batteripolerna.
2. Ett vanligt fel på 240 är att de bakre fjädrarna säckar ihop, speciellt på 4-dörrars då dessa har en mjukare variant. Byt fjädrar och helst även stötdämpare.
3. Byt torkarbladen, ett slitet eller felaktigt torkarblad "hoppar" på rutan när det går torrt.
av GLE
240 är ju snuskigt lätt att demontera invändigt. Kolla som sagt torkararmarna och smörj vid behov :P . Det kan skapa väldigt konstiga missljud. Sen det där med fjädrarna är som hilmer säger att de säckar ihop!
Kolla jord anslutningarna runt startmotorn och även minus på batteriet. Kan ju även vara startmotorn som håller på att packa ihop.
Användarvisningsbild
av HenkeL
Har nyligen varit på batterianslutningarna, och kanske inte spände muttrarna ordentligt, så det skall kollas direkt. Även jordanslutningarna kommer kollas så fort jag får tid. Torkarna funkade utmärkt idag, så det felet skjuter jag upp tills vidare :)

Vad tror ni ungefär att en mindre volvoverkstad tar för att byta fjädrarna bak? När man kollar guider så verkar det mer eller mindre pisslätt om man har verktygen som krävs, och en erfaren volvomek borde ju göra det på en timme?
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]