Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er alla hoppas någon kan hjälpa mig, jag håller på att bli tokig av alla beteckningar inom fälg världen.

Har köpt en v70 2.5FT -11 och har några gamla fälgar liggande i garaget som jag inte vet om de passar

Det står 73 , 16 , 49 inne i fälgen, är det så att jag behöver en "navring" som har 72,6 i ytterdiameter och 63.4 i innedimater eller har jag fattat helt fel.....

tack på förhand/ Micke
Hej,

Jag tror att du behöver vara tydligare om vad du har för fälg för att få hjälp på forumet.

Alternativet är att du tar med ett hjul till gummiverkstan och ber om råd.

Det är förmodligen bäst att tala med en icke volvoverkstad om det rör fälgar som som inte är avsedda för din bil. På Volvo får du i så fall garanterat beskedet att de inte passar. (T ex har jag fått besked från Bilia att kan man inte använda fälg från V70-00 till en V70N trots att de passar.
Om det är lättmetallfälgar så fungerar det om man sätter centrumringar för att anpassa.
Dock fungerar detta INTE om det är plåtfälgar där centrumhålet måste vara rätt storlek (det går inte att sätta centrumringar på en plåtfälg).
Sen måste ju bultcirkel vara rätt & ET vara hyfsat mot standard.
mikaland skrev:Hej på er alla hoppas någon kan hjälpa mig, jag håller på att bli tokig av alla beteckningar inom fälg världen.

Har köpt en v70 2.5FT -11 och har några gamla fälgar liggande i garaget som jag inte vet om de passar

Det står 73 , 16 , 49 inne i fälgen, är det så att jag behöver en "navring" som har 72,6 i ytterdiameter och 63.4 i innedimater eller har jag fattat helt fel.....

tack på förhand/ Micke
Jag blir ganska förvånad när någon handlar bil för 300.000 o där över och också väljer en R-design förmodligen för uteendets skull och sedan inför vintern funderar på att sätta på vilka "skitfälgar" som helst.
Hade det inte varit bättre att välja en billigare bil och monterat på riktiga vinter hjul som är avsedda för bilen om det nu var priset som gjorde att det inte följde med vinterhjul.!?
Steff 99 skrev:
mikaland skrev:Hej på er alla hoppas någon kan hjälpa mig, jag håller på att bli tokig av alla beteckningar inom fälg världen.

tack på förhand/ Micke
Jag blir ganska förvånad när någon handlar bil för 300.000 o där över och också väljer en R-design förmodligen för uteendets skull och sedan inför vintern funderar på att sätta på vilka "skitfälgar" som helst.
Hade det inte varit bättre att välja en billigare bil och monterat på riktiga vinter hjul som är avsedda för bilen om det nu var priset som gjorde att det inte följde med vinterhjul.!?
Njae, nu var det ju ett lockande erbjudande, bättre stolar och ett styvare chassi som blev avgörande för mitt val av R-Design. Ca 50 kkr lägre förmånsvärde är inget att fnysa åt.
Gamla fälgar behöver inte heller betyda fula fälgar.
betterlead skrev:
Steff 99 skrev:

tack på förhand/ Micke
Njae, nu var det ju ett lockande erbjudande, bättre stolar och ett styvare chassi som blev avgörande för mitt val av R-Design. Ca 50 kkr lägre förmånsvärde är inget att fnysa åt.
Gamla fälgar behöver inte heller betyda fula fälgar.
Varför tar man ut en förmånsbil utan vinterdäck.... :???:

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]