Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Tja jag skulle vilja veta om man kan bli av med körkortet pga att man hamna i en fyllecell under sin prövotid.
För ungefär 1 år sedan åkte jag dit på en fortkörning då hade jag haft mitt körkort i ungefär 6 månader,och igår hamnade man i en fyllecell? kan de ta mitt körkort för det eller inte ? M.V.H. Brolin
Fyllecell hamnar man i om man är så berusad att man inte bedöms kunna ta hand om sig själv. Är man under 18 hämtas man oftast av målsman istället och är man under 15, hamnar man aldrig i fyllecell. Man behöver inte ha slagits för att bli omhändertagen men är man däremot så full att det är fara för hälsan, kan man få åka till sjukhuset istället.

"När vi tar in personer, faller det under lagen om omhändertagande av berusad person. I cellen får sedan nyktra till under tillsyn men aldrig mer än 8 timmar. Om man omhändertas underrättas sociala myndigheterna och det syns även i körkortsregistret. Du kan rent teoretiskt förlora körkortet om du bedöms leva på ett sådant sätt att du inte är att lita på. Du behöver alltså inte köra onykter för att tappa kortet."

Står en massa om det här på nätet. Google is your friend :-)-)
aa ju jag vet men allting verkar så konstigt,det finns de som skriver att man blir av med körkortet om man har hamnat i cellen 3 gånger, och dessutom så gjorde polisen felbedömning för att efter 2 öl blir inte jag full.
Och så tänkte jag att det kanske finns nån här som har hamnat i samma situation. Då skulle jag vilja veta vad som hände med er blev ni av med körkortet eller fick ni lämna blodprover ?...M.V.H. Brolin
Först får man papper av länsstyrelsen . .Sen blir det möte med NÅN från socialen ?:-/ Där dem ställer frågor och annat, sen lämnar du telenummer till 3 av dina nära och kära och sedan tar dom kontakt med dem och frågar dem om dig.. Och ja en del får lämna prover på levern i tid och otid för att se om personen lämpar sig för körkortet (håller sig nykter).

Jag har hamnat i cell 2 gånger men aldrig fått lämna uppgifter eller dylikt så det har inte hänt :lol: Och håller med att dom faktiskt gör felbedömningar ( idetta fallet väktaren) dock så var polisen väldigt trevlig och gav en känga åt väktaren. :lol: Så här i efterhand så är det en kul historia att dra om sina missöden, men då kände man sig bra DUM med all rätt :mrgreen:
Det är ju olika från fall till fall (beror helt enkelt på var man bor), men körkortet KAN ligga löst om dom bedömer att du har ett omdömeslöst leverne, du kan tappa det, du kan åka på att måsta bevisa att du inte är en fyllbullt genom att lämna prover regelbundet (och kan även kallas oregelbundet). Det kan hända första gången du åker på ett omhändertagande, men risken är nog liten, men händer det fler gånger är det nog stor risk det blir nån slags åtgärd.
Har man vapenlicenser ligger dom vääääldigt löst till.
En vanlig föreställning är att man blir av med körkortet lättare för man har prövotid, så är det inte.
Du blir inte av med körkortet lättare för att du har prövotid. Men OM du blir av med körkortet måste du ta nytt körkort och ny utbildning och prov oavsett hur lång/kort indragning du fått. De som inte har prövotid kvar slipper prov för att få nytt körkort vid kortare indragningar..
KKR skrev:En vanlig föreställning är att man blir av med körkortet lättare för man har prövotid, så är det inte.
Du blir inte av med körkortet lättare för att du har prövotid. Men OM du blir av med körkortet måste du ta nytt körkort och ny utbildning och prov oavsett hur lång/kort indragning du fått. De som inte har prövotid kvar slipper prov för att få nytt körkort vid kortare indragningar..

Fan va fint då behöver jag ej oroa mig, ingen har hört av sig till mig ännu så det e bra :)

tack för alla svaren /Brolin
Jag vill inte göra dig orolig, men hur länge sedan är det? Min dotter blev av med körkortet efter 5½ månad för en trafikförseelse. De är inte snabba direkt. Sedan påstår de att detta inte är dubbelt straff. Först dryga böter, och sedan långt efter en körkortsindragning på två månader.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]