Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norr
Vilken symptom kan man få om luftmassemätaren är trasig ?
Kan man se på något sätt om den är trasig ?
Bilen kan få för sig att tappa effekt ibland, också har emissions lampan varit tänd två gånger men slocknad av sig själv.
Jag har varit på volvoverkstad och de säger att det kan vara flera olika fel.
Senast redigerad av 1 norr, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:Vilken symptom kan man få om luftmassemätaren är trasig ?
Kan man se på något sätt om den är trasig ?
Bilen kan få för sig att tappa effekt ibland, också har emissions lampan varit tänd två gånger men slocknad av sig själv.
Jag har varit på volvoverkstad och de säger att det kan vara flera olika fel.
finns mängder med symtomer man kan få på en trasig luftmasemätere.
vad har du förfelkoder?
Vad har du för motor/årsmodell
av norr
Jag har tyvärr slarvat bort pappret jag fick med felkoder :oops:
Det är en 01 med 170 hk motor.
Användarvisningsbild
av adakemil
Åk in till verkstan och be att dom gör en dignos på Luftmassemätaren. Jag gjorde det på min förra bil när den kändes lite konstig och slö och det var mitt i prick! Självklart hade LMM pajjat!! Själva dignosen tror jag att jag betalade kring 150 spänn för!! Sen om LMM är paj blir det lite dyrare :)
av Perra N
Kan vara lambdasonden som inte jobbar inom rätt värden också.
av norr
När den är kall (ny startad) så går den bra, när jag sedan kört ett tag så kan den tappa effekt.
Kanske jag skulle prova byta lambasonden först, den är väl inte lika dyr som lmm.
av jbl
Lambdasonderna är dyra. Runt 1600-1800kr/st. Lmm runt 3000kr.
Leta reda på felkoderna och skriv ut dom så blir det kanske lättare att ge råd.
Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:När den är kall (ny startad) så går den bra, när jag sedan kört ett tag så kan den tappa effekt.
Kanske jag skulle prova byta lambasonden först, den är väl inte lika dyr som lmm.
Det är ju hur dyrt som helst att bara köpa grejor o byta, utan at felsöka först!
Jag fattar inte varför folk gladeligen köper grej efter grej för tusentals kronor på rena gissningar, Det blir i många fall biligare att lämna in bilen på felsökning.
av norr
CarMan skrev:
norr skrev:När den är kall (ny startad) så går den bra, när jag sedan kört ett tag så kan den tappa effekt.
Det är ju hur dyrt som helst att bara köpa grejor o byta, utan at felsöka först!
Jag fattar inte varför folk gladeligen köper grej efter grej för tusentals kronor på rena gissningar, Det blir i många fall biligare att lämna in bilen på felsökning.
Det kan bero på att svaren som man ofta får från verkstaden är " det kan vara det eller det eller det ".
av nevyn
Ja när verkstaden gladeligen byter grejer på måfå så kan man ju lika gärna göra det själv... :D

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]