Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomas77
#454748
Hej!

Skulle behöva veta hur man ohmmäter tändspole, hur mycket ska ohmmätaren visa?? Hoppas på svar. Har testat 3 st spolar men får ingen gnista ändå. Det finns ström fram och jorden har jag kollat med, så nästa steg är nog att mäta tror jag. Spolarna har legat några år.

Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#454885
Primärspolens resistans mäts mellan flatstiften. Sekundärresistansen mäts mellan ett flatstift och högspänningsanslutningen.

Sen är resistansen olika beroende i vilket system spolen suttit.

Primärresistans
Brytarsystem. 1976 till -78 2,7-3,0 Ohm. 1979 till -84 1,8-2,0 Ohm
Brytarlöst 1,8-2,0 Ohm
Datorstyrt 1,1-1,3 Ohm
EZ-116K 0,6-1,0 Ohm

Sekundärresistans
Brytarsystem. 1976 till -78 7,0-12,0 KOhm. 1979 till -84 6,0-11,0 KOhm
Brytarlöst 8,0-10,0 KOhm
Datorstyrt 9,6-11,6 KOhm
EZ-116K 6,5-8,5 KOhm

Mvh GK
av thomas77
#454892
Hej GK

Tack för din info. Ska testa detta när jag åker ut till garaget.
Spelar årsmodeller stor roll?? Vet ej vad spolarna suttit i för årsmodeller, inte heller till vilken motor?
Motorn som sitter i nu är från en -88 har för mig att det är en 230K, den spolen vet jag iaf om.

Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#454964
Om du tittar på mitt förra svar så ser du skillnaderna mellan årsmodeller för brytarsystem och skillnaderna för de olika brytarlösa systemen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#455027
uhauha, Har du en b230K?

Då finns det ju ett par andra saker att kika på. Du har då tändsystemet EZ118K, och tändningen styrs av en databox och till denna tändning ska det sitta en tändspole med integrerat slutsteg, så det är kanske därför du inte får någon gnista om du försöker med vanliga tändspolar.

Dessutom sitter det en impulsgivare till svänghjulet som styr hela rasket, så den måste fungera för att få tändning.
av thomas77
#455109
Jag har kollat. Det sitter ingen impulsgivare på motorn. Det sitter en ny tändmodul som inhandlades i samband med motorköpet, nummer på den stämmer. Sen när jag mätte fördelaren mellan flatstiften så visade multimetern 0,01Ohm. Mellan flatstift och högspänningen mätte jag upp 6,7Ohm. Förkopplingsmotståndet mätte jag till 0,02 Ohm.
Har även testat att sätta dit en fördelare med brytare men det gav inte nånting det heller.
Min bror satte i en b230k-88 i en 240-81 som tidigare var förgasarmotor med brytartändning.
Har du fler förslag?

Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#455151
thomas77 skrev:Jag har kollat. Det sitter ingen impulsgivare på motorn. Det sitter en ny tändmodul som inhandlades i samband med motorköpet, nummer på den stämmer. Sen när jag mätte fördelaren mellan flatstiften så visade multimetern 0,01Ohm. Mellan flatstift och högspänningen mätte jag upp 6,7Ohm. Förkopplingsmotståndet mätte jag till 0,02 Ohm.
Har även testat att sätta dit en fördelare med brytare men det gav inte nånting det heller.
Min bror satte i en b230k-88 i en 240-81 som tidigare var förgasarmotor med brytartändning.
Har du fler förslag?

Mvh Thomas
Du menar kanske ef FK? En b230K är en förgasarmotor med en vacuumförgasare
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#455168
Okej ;) Ja då är det en annan femma.

MEN om du har en FK, en motor som kommer från en 940, så SKA du ha en svänghjulsgivare ;) Alla fk har styrsystemet lh2.4 och de har svänghjulsgivare. Men FK fanns heller inte -88, vet inte när dom kom...

För att reda ut det här så måste vi veta vad du har för motor, är det en -88 så är det antagligen en FT, som då har lh2.2 och ingen impulsgivare, är det en FK, eller en sen FT, så är det ingen -88 och den ska ha impulsgivare vid svänghjulet ;)

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]