NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av morsbo
Har köpt en V50 på Upplandsmotor i Uppsala, är supernöjd med bilen och allt var frid och fröjd i 5 dagar tills sambon skulle skjutsa jäntan till skolan.
Jäntan satt på sin sittkudde i fram och var bältad samt att sambon var bältad. Då när hon backade ut och åkte iväg så började det att plinga för bilbältet och sedan så plingade det högre när farten ökade, hon kollade jäntans bälte, lossade samt klickade tillbaka det utan att plingandet försvann samt att hon gjorde likadant på sitt bälte utan att det slutade. När hon sedan hade lämnat jäntan på skolan och åkte iväg så var det inga problem.
Vi kontaktade Upplandsmotor och dom felsökte utan att hitta nåt och kopplade upp sig med datorn men såg inga felmeddelanden lagrade och vi hade senaste uppdateringen av mjukvaran.

Vi uttryckte våran oro till säljaren över detta och sa att vi inte ville ha någon problembil och han höll med oss men kunde samtidigt inte peka på vilken/vilka felkällor som det kunde bero på.

Upplandsmotor har ju något som heter 7 dagars bytesrätt:

"Du har alltid 7 dagars bytesrätt när du köper en begagnad bil hos oss. Du behöver inte ha något annat skäl för att byta bil än att du ångrat dig. Du lämnar tillbaka bilen i samma skick som då du hämtade den. Du får betala en vanlig bilhyra för de mil du kört och sedan väljer du en annan bil från vårt stora utbud. Enkelt och tryggt."

Denna bytesrätt fick vi förlängt en vecka till nu på tisdag den 19 okt men samtidigt när vi köpte bilen så ingick 2år eller 2000mils garanti på bilen och nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra om vi ska behålla bilen eller om vi ska byta till någon annan.
Vi fastnade ju för den här bilen och blev förtjusta i den, den är i kanonskick samt har momentum-paket, 17-tums fälgar, orinicoblåmetallic m.m. det var ju säljaren som visade på oss denna då den nyss hade kommit in som fd leasingbil på Volvo i Göteborg. Dom har ju ingen likvärdig bil inne och ett byte anser vi som ett nerköp.

Jag har svårt att tro att det har varit något handhavandefel från sambons eller jäntans sida med detta bälteskrångel så jag undrar om någon har haft liknande bekymmer eller tips på vad man kan göra med bältena eller hur man kan driva på Upplandsmotor för att lösa detta på bästa sätt?

Tacksamma för svar!
av Kluster
Fick du någon info i info-displayen? Kan det ha varit så att du/ni hade lagt in t ex en ryggsäck, väska el dyligt i baksätet så pass tung att bältesindikatorn slog ifrån?
Användarvisningsbild
av morsbo
Kluster skrev:Fick du någon info i info-displayen? Kan det ha varit så att du/ni hade lagt in t ex en ryggsäck, väska el dyligt i baksätet så pass tung att bältesindikatorn slog ifrån?
Enligt sambon så stod det "Ingen bältad bak" i displayen och det som låg i baksätet var en bälteskudde med ryggstöd samt bedvid några kläder samt en väska men är det bältesindikator även i bak?
Användarvisningsbild
av opA
morsbo skrev:Enligt sambon så stod det "Ingen bältad bak" i displayen och det som låg i baksätet var en bälteskudde med ryggstöd samt bedvid några kläder samt en väska men är det bältesindikator även i bak?
Japp, självklart finns detta ! :)

Ingen bältad bak menas med att någon av bakdörrarna har öppnats, vilket bilen registrerar, och sensorn i "rump-sitsen" reagerar på att de finns något på sätet... då säger den "Ingen bältad bak"
Användarvisningsbild
av morsbo
opA skrev:
morsbo skrev:Enligt sambon så stod det "Ingen bältad bak" i displayen och det som låg i baksätet var en bälteskudde med ryggstöd samt bedvid några kläder samt en väska men är det bältesindikator även i bak?
Japp, självklart finns detta ! :)

Ingen bältad bak menas med att någon av bakdörrarna har öppnats, vilket bilen registrerar, och sensorn i "rump-sitsen" reagerar på att de finns något på sätet... då säger den "Ingen bältad bak"
Har för mig att vi provade denna variant, hon satte sig i baksätet utan bälte och vi åkte iväg, att det sedan stod "ingen bältad bak" gjorde det nog alldeles säkert men att den röda lampan för bälte samt att det plingade gjorde det nog inte men jag ska dubbelkolla detta.
Användarvisningsbild
av opA
morsbo skrev:Har för mig att vi provade denna variant, hon satte sig i baksätet utan bälte och vi åkte iväg, att det sedan stod "ingen bältad bak" gjorde det nog alldeles säkert men att den röda lampan för bälte samt att det plingade gjorde det nog inte men jag ska dubbelkolla detta.
Glapp kanske ?
Satt hon stilla ?
Rörde hon sig ?

.. jag har t.ex märkt att om någon som är lite "lättare/smalare" sitter i passagerarsätet fram utan bälte så varnar den inte alls.. men rör sig han/hon lite så piper den till någongång.. slutar.. piper igen.. precis som det glappar men tror de beror mest på någon slags viktgräns.
Användarvisningsbild
av morsbo
opA skrev:Glapp kanske ?
Satt hon stilla ?
Rörde hon sig ?

.. jag har t.ex märkt att om någon som är lite "lättare/smalare" sitter i passagerarsätet fram utan bälte så varnar den inte alls.. men rör sig han/hon lite så piper den till någongång.. slutar.. piper igen.. precis som det glappar men tror de beror mest på någon slags viktgräns.

Hon ska tydligen ha suttit stilla, det man är orolig för är ju om det är nåt slags elfel eller nåt åt det hållet.
Användarvisningsbild
av CarMan
så här är det.

om du har ljud, så finns alltid ett medellande att läsa (du kan behöver trycka på info knappen)

där står exakt vad den varnar för.
i ditt fal stor ingen bältad bak. det betyder att bilen känner av att nån öppnat bakdörren (bilen vet inte on nån gått in i bilen eller ej) bilen känner att ingen har satt påsig bältet bak & påminer föraren om att "den" som ging in bak inte satte påsig bältet.

i dit fall sat ingen bak, ni gjorde nått annat där bak.
om man trycke på info knappen för at läsa medelandet så har man samtidigt kviterat att man läst medelandet, då blir bilen nöjd & är tyst.
Användarvisningsbild
av CarMan
står antagligen i instruktionsboken (skriver antagligen för jag har själv inte läst den)
av Kluster
Det räcker med att man lägger t ex en fylld 1,5 l PET-flaska i främre passagerarstolen för att bältespåminnaren aktiveras...
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]