Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vill bara tillägga att när du dragit åt muttern, veva runt motorn ett par varv för hand, och lossa och dra åt muttern igen så att remmen får sätta sig och sedan spännas om lite. Står i volvomanualerna att man ska göra så ;)
av tuxedo
Hej.

Den spänns automatiskt till rätt spänning av fjädern på remspännaren.
Se länken från "Taxen47" här ovan.
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf

När du monterat remmen på alla hjul inkl. remmspännaren ta då bort låsningen för spännarfjädern (i ex. på länken spiken) annars har man en 4 mm borr e. dyl.

Lossa remspännarens mutter c:a ½ varv och dra sedan åt muttern.
Då spänns remmen till rätt spänning av fjädern.

Viktigt.
Kontrollera att alla hjul sitter rätt enl. märkningarna.

Sätt sen i bulten i vevaxeldrevet och dra runt drevet något varv med en hylsnyckel på bulten så att remmen sätter sej rätt på alla hjulen.
Se till att remmen är sträckt mellan kamaxelhjulet och oljepumpsdrevet i det läge den nu står i. (motorn bör stå i öD).

Lossa så än en gång remspännarmuttern och dra åt den igen för att erhålla den slutliga remsspsänningen.

Enl. Volvos anvisningar bör man sedan varmköra motorn och därefter återigen justera remspänningen. Ställ då motorn i öD.
Då behöver du bara ta bort gummiproppen som sitter på kamremskåpan mitt för spännarmuttern.
Lossa muttern med en hylsnyckel ½ varv och dra åt igen .

Sedan ska kamremmen efterspännas efter c:a 100 mil om remmen är ny.

//Tuxedo.

PS. Vevaxelskruven skall dras med 60 Nm och därefter vinkeldras 60°
För att kunna göra detta måste du ha ett mothåll på remskivan. DS.
av tuxedo
Hoppsan!
Jag tog för lång tid på mej att skriva mitt inlägg så att tre andra hann emellan ser jag.
Det vart "kaka på kaka", men du bör nu ha fått tillräckligt med info hoppas jag.

//tuxedo.
av Borje
tuxedo skrev:Hoppsan!
Jag tog för lång tid på mej att skriva mitt inlägg så att tre andra hann emellan ser jag.
Det vart "kaka på kaka", men du bör nu ha fått tillräckligt med info hoppas jag.

//tuxedo.
Jag tackar alla för svaren.

För mig har svaren varit mycket lärorika.
Jag och min gamla far var illa ute för någon vecka sedan när vi skulle byta packningar till vattenpumpen och en mutter åkt ner till kamremmen.
Vi viste inte hur remskivan satt fast.
Allt löste sig efter flera timmar när vi fick tag på muttern med magnet.

/ Börje

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]