Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grimreaper
Jag har en volvo 850 som flödar nästan direkt när man ska starta den, man får igång den med att dra ut säkringen till bränsle pumpen och såga en stund men nästan direkt när man sätter säkringen tillbaka så stannar den åter. Jag har nog sett att bensin strömmar tillbaka ti tanken från retur röret. Imellan kan den hållas igång par minuter fast bränsle pumpen e igång men sedan dör den åter o e omöjlig ti få igång med pumpen påslagen.
av *pettson*
Grimreaper skrev:Jag har en volvo 850 som flödar nästan direkt när man ska starta den, man får igång den med att dra ut säkringen till bränsle pumpen och såga en stund men nästan direkt när man sätter säkringen tillbaka så stannar den åter. Jag har nog sett att bensin strömmar tillbaka ti tanken från retur röret. Imellan kan den hållas igång par minuter fast bränsle pumpen e igång men sedan dör den åter o e omöjlig ti få igång med pumpen påslagen.
Gör en felkodsläsning på bilen. Med stor sannolikhet har en tempgivare gått sönder så den tror att det är minus 43 grader kallt och därmed häver den ur sej bränsle.
Men kolla koder som sagt. Håll också koll på om den dränker en eller fler cylindrar. Det i sin tur kan istället indikera att en spridare gått hädan.
av Grimreaper
Har gjort en felkodsmätning å får 121. När jag har gått igenom tändstiften så tycker jag att alla e lika våta. Jag har också provat att byta lambdan och lmm. Men ingen skillnad lika dåligt går den ändå.. :(
av *pettson*
Jag tänker mest på den vanliga som sitter till instrumentet. Det är nämligen samma givare till insprutningen. Återfinns på termostathuset.
av Grimreaper
tempgivaren e de inte för jag prova ti dra ut kontakten å då borde motorn tro att den e varm för fläkten ti kylarn slog igång också. Jag börjar tro att det är regulatorn för nu vill jag inte alls få motorn ti hållas igång me pumpen påslagen. Vet Nån hur myket bränsle det skall komma ut från regulatorn me pumpen påslagen. Å e det möjlit ti att få regulatorn att öppna om man suger i vacum slangen. jag sätter just en vanlig mekanisk regulator på volvon..
av *pettson*
En givare kan lätt visa fel utan att bli utkastad ur systemet. Att däremot lossa givarens kontakt gör att den blir utslängd ur systemet direkt. Det enda du åstadkom var att ta ett steg tillbaka i felsökningen.. Antingen mäter du den, eller byter den, men du ska INTE dra ur den och prova utan.
Men oavsett hur det hela ligger till så lär inte bränsletrycket isåfall vara för lågt. Du får ju för mycket bränsle, eftersom spridarna öppnas en viss tid och du får för mycket bränsle på den tiden så lär trycket isåfall vara skyhögt..
Går regulatorn sönder så sjunker trycket.. Så iden med regulatorn låter inte helt rätt.
av Grimreaper
Men när inte regulatorn släpper igenom övertryck, Enligt min logik om man har pumpen igång å sågar med starten borde övertryket komma ut från regulatorns retur till tanken.. Men istället e det som regulatorn e hellt fast och det blir skit högt tryck till spridaren..
av *pettson*
Nu består ju regulatorn av en simpel fjäder och en bricka i stort sett. Det som händer är att fjädern som agerar mothåll brister. Då blir soppatrycket lägre eftersom det blir fritt flöde. Jag har aldrig varit med om att brickan fastnat oavsett fjädern och därmed i stort sett stängt returen men visst nångång kan vara den första. Men som tur är så kan du ju själv, utan att jag spekulerar ta och lossa returslangen så ser du enkelt om där är bränsle på returen. Du kan ju enkelt dessutom se om det ändras när du suger i vacumslangen till regulatorn. Glöm inte att bygla pumpen under tiden du jobbar så du slipper dra på starten.
av PeterR
Kolla så att spridarna jobbar o inte ligger mot jord hela tiden, kollas lättast med lysdiod byglad över en spridarkonakt. Köp en larmatrapp på typ biltema o kolla med, vänd den bara åt rätt håll när du provar.
//Peter
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]