Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

betterlead skrev:Precis, vi talar om traktor mot bil :)
Du har helt rätt , men då får du byta Volvo traktorn(v70:n) mot en riktig bil där en bensinmotor gör nytta och känsla till hela upplevelsen.
För i en Volvo V70 så gör sig en diesel bäst.. :mrgreen:
Steff 99 skrev:
Du har helt rätt , men då får du byta Volvo traktorn(v70:n) mot en riktig bil där en bensinmotor gör nytta och känsla till hela upplevelsen.
Sure, i standardutrustningen saknas endast en Lantmännenkeps och en valfri CD med Vikingarna eller Kicki Danielsson.

Sen är det ju givet att jag hellre hade rullat omkring i en Aston Martin - tyvärr räcker inte börsen till där.
betterlead skrev:
Steff 99 skrev:
Sure, i standardutrustningen saknas endast en Lantmännenkeps och en valfri CD med Vikingarna eller Kicki Danielsson.

Sen är det ju givet att jag hellre hade rullat omkring i en Aston Martin - tyvärr räcker inte börsen till där.
Min levererades med den standard utrustningen, man kunde få kepsen i valfrifärg , bara man valde grön med gul logga :lol:
lobbysleeper skrev:Jo, men vill man inte gärna ha AWD så vinner man inte mycket på den kampanjen... snarare +1000kr i skatt och högre förbrukning. (för den handlade väl om att man fick AWD "gratis" från volvo? men ska också erkänna att jag inte kände till den kampanjen då, möjligt att jag kunde utrustat en D5a lagom mycket till en bra pris för mig. Men som flera sa så var den en ganska tystlåten kampanj då den inte gav så mycket för ÅF)

en D5 MY11 med "samma" utrustning ligger ändå 50kkr dyrare, räknat med en rabatt på säg ~8% för D5an. Vilket betyder ~8500kr/år extra i lånekostnad.

Och vad gäller diesel är det väl klart att energiskatten på diesel höjs. är väl 20+20öre, 2011 och 2013?

Och jag köper bilen privat... (köpt är köpt, kommer aldrig igen, men tror jag kommer bli nöjd med mitt val vilket är viktigast :-)-) )
Ja du komer att bli nöjd :) Jag har kommit att älska 2,5FT-motorn. Vridet och den breda platån av moment gör den otroligt körbar och även kul att dra på lite med:-) Om man har den nya sexväxlade manuella lådan så ligger den på härliga 1500 varv i 90 och 1750 varv i 110. Den är också mycket tystare än dieseln så man färdas riktigt fint. Och även om sexan är en ren överväxel så har den bra ork tack vare effekten och momentet i motorn. Även automaten skall funka bättre i 2,5FT enligt flera här på forumet som även nämns i denna tråd. Jag ligger på 1,2lE85/mil och ca 0,9l/mil med bensin. 11 kr/mil med E85 alltså. Med Volvokortet betalar jag 8,89 för E85. Och jag utnyttjar motorn och finkör inte på något sätt. Under föräldraledighet när jag bara körde korta sträckor dagis/skola/affär etc så hamnade jag på ca 1,4lE85/mil. Snittförbrukningen sjunker dock snabbt så fort du kommer ut på 70- & 90-väg.

Som sagt - Blandad körning lyckas lag alltid hamna på 1,2 liter E85 nästan oavsett hur jag kör. Och nu menar jag verklig förbrukning mätt vid pump. Färddatorn på min bil visar alltid ca 0,03-0,05l för högt
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Skönt att höra! :-)-)
tillsammans är vi E85'are starka mot diesel maffian :wink:

Tyckte också att automaten fungerade riktigt bra under testkörningen, och då försökte jag just köra/återskapa mina bekymmer med dagens motor/låda, samt att den har ett behagligare register imo. Så det bådar gott.
betterlead skrev: Det vore så klart ett politiskt självmord. Självklart kommer man att tynga de rena fossila bränslena med högre och högre skatt för att till slut tvinga bort dem som ett intressant alternativ.
Tyvärr är det nog ingen politiker som låter bli att höja en skatt som drabbar personbilar oavsätt drivmedelstyp om man kan få in ytterligare skatteintäkter från bilismen.
I Stockholm skulle inga miljöbilar drabbas av trängselavgifter, man skulle få fri parkering m.m....hur ser det ut nu ?
Något som historien klart bevisat är att inget som har med löften gällande drivmedelsskatter är heligt ens för en grön politiker.
Jag följde fleras råd och åkte till min lokala handlare för att provköra en 2,5FT, var dock en S80 och enbart Momentum, men det mesta är ju sig likt. Och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad. Fick helt plötsligt fart och funderar på om det är en 2,5FT som gäller. Fan, jag har aldrig velat så mycket vid nybilsköp.
V60, V70 (olika motorer), BMW 5-serie, Passat R-line, eller snåla och köpa t ex en Golf Variant. Det enda som är skrivet i sten är automat. Annars dödar min fru mig. Långsamt.
Steff 99 skrev:
Håller med. Det är ju lite pest eller kolera. För i ärlighetens namn om körupplevelse är prio ett är man ute och cyklar om man köper ännu en V70.
Amli skrev:
Steff 99 skrev:
Håller med. Det är ju lite pest eller kolera. För i ärlighetens namn om körupplevelse är prio ett är man ute och cyklar om man köper ännu en V70.
Nja. Kanske i en XC70 men i V70 med sportchassi funkar det kanon med bensin. Min bror som kör BMW med sportchassi blev iaf imponerad. Volvos dieselmotorer är fortfarande högljudda i kupén tycker jag. Men val av motor handlar mer om vilken körstil man har och vad du använder bilen till. Inte om det är en Volvo eller ej.

Det handlar också om totalekonomi och om det är en tj.bil etc. Så det finns inget "rätt" eller "fel" val motor här.
B200ft svårstartad

Har kollat och jag hittar bara en temp givare som […]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]