Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Pratade lite med verkstan idag då det är dags att serva (18 000 mil, V70 -02 170hk) och frågade om problemen med vevhusvent/gasspjäll. Ville att de skulle rengöra vevhusvent för att evt slippa problem med gasspjället.

Han sa att det var svårt att kolla vevhusvent/oljefällan utan att byta själva oljefällan, men att man lite knapphändigt kunde kolla hur det såg ut i slangarna vid gasspjället.

Han nämnde också att om man hade koks och avlagringar på oljepåfyllningslocket kan man misstänka att det ser likadant ut i vevhusvent och detta är givetvis inte bra.

Jag kollade locket nu och såg att det finns vad som ser ut som fastbränd olja/avlagringar. Inget gegg eller flagor men kanske vad man skulle kalla koks?

Kan man räkna med att det ser ut så sista milen före ett oljebyte och att den nya oljan löser upp detta, eller tyder det på illa skött service tidigare? Min bok är fullstämplad på icke märkesverkstad, men jag vet inte vilken olja man kört på.

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]