Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att inte tala om det lägre förmånsvärdet en FT betingar. Jag äger min firma och när jag räknar ihop mina kostnader för den nya bilen, sparar jag drygt 2000 kr/månad. (Om jag tillåts att räkna ihop både min firmas och mina privata kostnader. Servicen får jag dessutom gratis - den ingick i 3-års-avtalet. :) (Har jag nämnt i en annan tråd, tror jag.)
Till detta blir jag en lindrigare miljöbov när jag tankar sprit i bilens fyra ben. :-)-)
lobbysleeper skrev:
Enzo skrev:
lobbysleeper skrev: Hela diesel hysterin ja, nu när det bara skiljer runt 40 öre per liter diesel vs bensin så känner mig sig hopplöst blåst på det hela "ekonomiska", lägg därtill den sjukt höga skatten (skönt att slippa den ångesten närmsta 5 åren).

Hur lite kör du egentligen för att inte få ekonomin i en diesel?

En ny D5 har ju riktigt låg fordonsskatt, den kör du ju in på en kvart :) jämfört med den markant högre bränslekostnaden på en spritbil.
Nu räknar jag på min MY08, automat och 18"
kör ca 1700mil/år.

jag ligger konstant kring 0,82 l/mil
12,26kr/l diesel = ~10kr/mil
dvs 17000kr + 5800kr skatt per år = 22800

jmf med 2.5FT, uppskattningsvis 1,3l/mil?
9kr/l etanol
= 11,7kr/mil
dvs knappt 20000kr + 0kr skatt

Visst, kollar vi på MY11 D5 Aut, vad drar den? kör man den på kanske 0,73l/mil med aut+18"?
= 8,95kr/mil
15200kr/år + 4400kr(?) skatt =19000/år

Visst hamnar vi ganska lika i driftkostnader D5 vs 2.5FT MY11, men lägg därtill D5ans högre inköpspris+R-design limited kampanjen nu (totalt ~70kkr?) så rusar D5an iväg prismässigt...
Och eftersom jag inte är så imponerad av dieselkaraktären i allmänhet så faller valet lätt på 2.5FT.

För att spinna vidare, lägger vi på servicekostnaderna;
På D5an har jag ordinare service ungefär vartannat år, och sedan en årsservice därimellan, lågt räknade genomsnittspriser över 3 år gör:
2800kr + 4500kr + 2800kr (personligen betalade jag 3200kr på bilia för årsservice, 6000 milaservice som är min nästa service tar bilia 6000kr för...).
= runda slängar första 3 åren 3500kr/år

Till min nya FT har jag serviceavtal, 1600kr/år i 3 år.
Eller så jämför du (om de har kvar den) kampanjen på D5 AWD (som väl nästan blir billigare än en FT), så blir kalkylen lite roligare (för dieselförespråkarna). Ja, du får ju lite lägre förmånsvärde, dock är det ju ett tak på det avdraget och inte 20% rakt av.

Serviceavtal kan du väl få på en D5a också, eller hur?

Du får ursäkta, men du jämför väldigt mycket äpplen och päron här tycker jag. Men till syvende och sist så är det ju körsträckan och värdeminskningen som avgöra kalkylen. 1700 mil är ju iofs mer än tillräckligt för att tjäna in en dieselskatt med råge.

Som ju efter nyår väl landar på ca 3500 för en D5 automat, som dessutom är specad till 0,64 blandad.

Men till sist handlar det väl om att du gillar bensinmotorns karaktär och då är du ju villig att betala mer för den. Svårare än så är det ju inte.
betterlead skrev:För att inte tala om det lägre förmånsvärdet en FT betingar. Jag äger min firma och när jag räknar ihop mina kostnader för den nya bilen, sparar jag drygt 2000 kr/månad. (Om jag tillåts att räkna ihop både min firmas och mina privata kostnader. Servicen får jag dessutom gratis - den ingick i 3-års-avtalet. :) (Har jag nämnt i en annan tråd, tror jag.)
Till detta blir jag en lindrigare miljöbov när jag tankar sprit i bilens fyra ben. :-)-)
Thoho! EN etanolare till:-) Jag har känt mig ensam här det senaste året då alla tyckts välja diesel :-) Tänk också på att 2,5FT:n går rejält mycket bättre på E85 än bensin så undvik den gröna slangen:) Mycket rappare blir den med E85.
Jo, men vill man inte gärna ha AWD så vinner man inte mycket på den kampanjen... snarare +1000kr i skatt och högre förbrukning. (för den handlade väl om att man fick AWD "gratis" från volvo? men ska också erkänna att jag inte kände till den kampanjen då, möjligt att jag kunde utrustat en D5a lagom mycket till en bra pris för mig. Men som flera sa så var den en ganska tystlåten kampanj då den inte gav så mycket för ÅF)

en D5 MY11 med "samma" utrustning ligger ändå 50kkr dyrare, räknat med en rabatt på säg ~8% för D5an. Vilket betyder ~8500kr/år extra i lånekostnad.

Och vad gäller diesel är det väl klart att energiskatten på diesel höjs. är väl 20+20öre, 2011 och 2013?

Och jag köper bilen privat... (köpt är köpt, kommer aldrig igen, men tror jag kommer bli nöjd med mitt val vilket är viktigast :-)-) )
lobbysleeper skrev:Hela diesel hysterin ja, nu när det bara skiljer runt 40 öre per liter diesel vs bensin så känner mig sig hopplöst blåst på det hela "ekonomiska", lägg därtill den sjukt höga skatten (skönt att slippa den ångesten närmsta 5 åren).
Trots det är dieseln över 1 kr lägre beskattad än bensin. Men efter årskiftet får dieseln 20 öre i höjd skatt.
MattiasD skrev:
lobbysleeper skrev:Hela diesel hysterin ja, nu när det bara skiljer runt 40 öre per liter diesel vs bensin så känner mig sig hopplöst blåst på det hela "ekonomiska", lägg därtill den sjukt höga skatten (skönt att slippa den ångesten närmsta 5 åren).
Trots det är dieseln över 1 kr lägre beskattad än bensin. Men efter årskiftet får dieseln 20 öre i höjd skatt.
Då skall vi inte tala om hur skattesatsen på etanol ser ut, där finns det mycket skatteintäkter för statsmakten att hämta när tillräckligt många införskaffat spritbilar... :-O)
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:
Då skall vi inte tala om hur skattesatsen på etanol ser ut, där finns det mycket skatteintäkter för statsmakten att hämta när tillräckligt många införskaffat spritbilar... :-O)
Det vore så klart ett politiskt självmord. Självklart kommer man att tynga de rena fossila bränslena med högre och högre skatt för att till slut tvinga bort dem som ett intressant alternativ.
lobbysleeper skrev:OBS mina erfarenheter gäller D5 185hp.
Körde D5 185 innan, den var ju rätt tunn vid lågvarv, sedan en massiv ketchup-puckel i mitten och sedan tunn igen på högvarv.

205 hk som jag kör nu med dubbla sekventiella turboladdare är tvärs om, den drar som en elmotor jämt över hela registret. Nästan så man ibland längtar tillbaka till 185an puckel.

Sen är ju 1:an riktigt låg på manuell som jag har så man kan ju starta på 2:an istället. Men det är gott med en låg etta när man tex ska dra upp 2,2 ton båt med XCn på en riktigt brant båtramp i hamnen, eller dra upp 2.0 ton hästsläp och det är lerigt. Även när man drar tung och långt är diesel suveränt då förbrukningen inte sticker iväg, lägger bara i 6:an sen åker man på den hela dagen med ett tungt släp bakom.

I de lägena är det inte lätt med en bensinare kan jag intyga,där är dieseln totalt överlägsen.

Men softar man runt lite fram och tillbaka till jobbet och dagis kanske man inte uppskattar diesel.
Precis, vi talar om traktor mot bil :)
betterlead skrev:Precis, vi talar om traktor mot bil :)
Alkohol (E85) is for drinking....

Gasolin is for cleaning engine parts....

Diesel is for real working men.....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]