Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange46
Min s70 tryckte upp olja ur oljestickan så jag tog av vevhus slangen under tändstiftskåpan och blåste i den med kompressorn så stoppet i den släppte nu funkar det kanon.
av *pettson*
mange46 skrev:Min s70 tryckte upp olja ur oljestickan så jag tog av vevhus slangen under tändstiftskåpan och blåste i den med kompressorn så stoppet i den släppte nu funkar det kanon.
Vore jag du, skulle jag också köpa mej en lott. Först av allt brukar det vara koks som sitter, man brukar få skrapa ur det för det går inte att ta bort med fingrarna, är det sludge så är det riktigt segt. För det andra fick du förmodligen ned det skräp som fanns i tråget, för det tredje så ska du vara så överlycklig över att samtliga packboxar sitter kvar i motorn så dom inte flyttade sej. Det är inget som man brukar lyckas med flera ggr i rad och ändå komma undan utan problem.
Det är INGET att rekommendera att blåsa ut det..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När det är olja under tändstiftskåpan kan det bero på dålig packning i oljepåfyllningslocket och/eller tät vevhusventilation som gör att det trycker ut olja vid oljepåfyllningslocket.

Att blåsa ner "skräpet" i oljetråget är nog inte att rekommendera då det kan sätta igen oljesilen.

/Kalle :)
av order
jag tog loss slangen som sitter under kåpan till tändstiften och blåste lite lätt i den och det kändes inte som om det var nått stopp i den slangen men luftén kom upp i samma hål som slangen satt. dvs under kåpan...
av *pettson*
order skrev:jag tog loss slangen som sitter under kåpan till tändstiften och blåste lite lätt i den och det kändes inte som om det var nått stopp i den slangen men luftén kom upp i samma hål som slangen satt. dvs under kåpan...
Har du en aning om hur vevhusventilationen är konstruerad? Har du sett hur luftflödet är tänkt på nån skiss? Det underlättar att veta hur nånting fungerar innan man försöker att reparera. Liksom för att säkerställa att där finns ett problem alls.
Isåfall är du o jag överens om att det du gjort, inte är en metod att kontrollera vevhusventilationen med.

Dina vevhusgaser tittar ur motorn ur ett hål som sitter till höger om avskiljaren (Sett framifrån). Gasen leds in i avskiljaren och kondenserar, sen ska oljan rinna nedåt, ned i avtappningshålet som sitter i botten av avskiljaren. Samtidigt ska gaser titta upp ur toppen, strömma nedåt in i avskiljaren uppifrån, när så sker så kommer gaser att strömma uppifrån och ned, samt nedifrån och upp, beroende på vart trycket är som högst, gasen kan alltså växla riktning. Samtidigt tappar vi av gaser uppifrån bakom avskärmingen i avskiljaren, dom gaserna leder vi antingen in strax innan spjällhuset, eller till inloppet på turbon.
Med så många strömningsvägar möjliga, är det inte speciellt lätt att säga om nåt är bra eller dåligt genom att peta in tryckluften eller hur?
Det enda du nu åstadkommit egentligen är att konstatera att det inte är heltstopp i alla kanaler, samt att du nu riskerat att trycka ned skit i tråget.
Om du vill ha ordning på vevhusventen, så är det bara att riva och göra det ordentligtn några genvägar finns inte. Börja med att skaffa en handbok medans du väntar på delarna, läs den noga och jobba sen. Då ska du se att det är både ganska enkelt och roligt att jobba med 850.
av burger
Jag hade fullt med klet i oljeavskiljaren och det var samma färg som du beskrev att du hade, men för mig var det kylarvätska som hade kommit in på fel ställe i motorn pga trasig topplockspackning. Jag bytte ut Oljeavskiljaren (241kr på volvo) och blåste rent slangarna samt grävde ur så mycket klet som det gick ur hålen som går in i motorn där oljeavskiljaren satt.
av order
så nu har jag bytt alla delar till vevhusvent och även gjort rent kanalerna ner till tråget, det var inte så mycket "klet" i slangarna som jag trodde men efter jag monterat ihop allt så vart det samma problem igen det ryker ur oljestickan, gjorde även ett komptest för att kontrolera så att det inte var topplockspackningen men enligt versktaden så var den ok, så min fråga är om man ska ge det lite tid innan man börjar riva allt igen? eller har någon här nått annat tips tacksam för svar... mvh alex
av *pettson*
order skrev:så nu har jag bytt alla delar till vevhusvent och även gjort rent kanalerna ner till tråget, det var inte så mycket "klet" i slangarna som jag trodde men efter jag monterat ihop allt så vart det samma problem igen det ryker ur oljestickan, gjorde även ett komptest för att kontrolera så att det inte var topplockspackningen men enligt versktaden så var den ok, så min fråga är om man ska ge det lite tid innan man börjar riva allt igen? eller har någon här nått annat tips tacksam för svar... mvh alex
Men när ryker det ur oljestickan? Och hur mycket framförallt..
Om det kommer lite grand när motorn står på tomgång är ingen som helst fara. Det får däremot inte bygga upp nåt direkt tryck.
av order
det ryker lite när bilen står på tomgång men håller jag tummen för så känns det inte som det blir något tryck, ska byta olja imorgon på bilen för att se om "kletet" på stickan försvinner
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]