Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Verkar lovande!

T4 180 hk:
9,2-5,8-7,0 i EU-Mix, 0-100 8,7 Max 215
T5 240 hk:
11,1-6,4-8,1 i EU-Mix, 0-100 7,7 Max 240

Som jämförelse:
2,0T 203 hk:
11,1-6,4-8,1 i EU-Mix, 0-100 8,3 Max 230

Måste säga att jag tycker att T4 verkar attraktiv. 7,0 i EU-mix är bra för en så tung bensinbil.

PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
crumpets skrev:2.0T tror jag är för en övergångsfas tills de nya turbomotorerna går i produktion?
2.0T är den nya turbomotorn! Det är samma som T5 men men lägre effekt.

Ford har samma motor men den kallas för EcoBoost 2,0 och har också 203 hk.

Förmodligen vet flera av er som läst tidigare inlägg vad jag tycker om att köra den motorn ;-)
av perhall
Emiljonsson7 skrev:
crumpets skrev:2.0T tror jag är för en övergångsfas tills de nya turbomotorerna går i produktion?
2.0T är den nya turbomotorn! Det är samma som T5 men men lägre effekt.

Ford har samma motor men den kallas för EcoBoost 2,0 och har också 203 hk.

Förmodligen vet flera av er som läst tidigare inlägg vad jag tycker om att köra den motorn ;-)
Har läst samma sak i flera tester. Just därför är jag nyfiken på T4... /PH
av perhall
Tyska kolleger som har kört T4 i S60/V60 tycker att det är en effektstark, tyst och sofistikerad motor. Blir nog en utmärkt basmotor. Rätt mycket billigare än D3 (ca 30 000)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
perhall skrev:Tyska kolleger som har kört T4 i S60/V60 tycker att det är en effektstark, tyst och sofistikerad motor. Blir nog en utmärkt basmotor. Rätt mycket billigare än D3 (ca 30 000)
Det luriga tycker jag var att T5:an kändes så tunn. Då borde T4:an vara ännu tunnare (skall villigt erkänna att jag inte kört den). Jag skulle nästan jämföra D3:an med T5:an i stället för T4:an och t.o.m. då drog D3:an det längsta strået i min mening. Den känns riktigt kraftfull i jämförelse med bensinaren. Svårt att jämföra bensin och diesel iofs men jag älskar bensinmotorer och har alltid kört bensin men blev ändå väldigt positivt överraskad av D3.an

p.s. T4:an är ju en turbomatad 1,6 litersmotor så den är rätt liten.
av perhall
Emiljonsson7 skrev:
perhall skrev:Tyska kolleger som har kört T4 i S60/V60 tycker att det är en effektstark, tyst och sofistikerad motor. Blir nog en utmärkt basmotor. Rätt mycket billigare än D3 (ca 30 000)
Det luriga tycker jag var att T5:an kändes så tunn. Då borde T4:an vara ännu tunnare (skall villigt erkänna att jag inte kört den). Jag skulle nästan jämföra D3:an med T5:an i stället för T4:an och t.o.m. då drog D3:an det längsta strået i min mening. Den känns riktigt kraftfull i jämförelse med bensinaren. Svårt att jämföra bensin och diesel iofs men jag älskar bensinmotorer och har alltid kört bensin men blev ändå väldigt positivt överraskad av D3.an

p.s. T4:an är ju en turbomatad 1,6 litersmotor så den är rätt liten.
Ajdå, du menar att T5 är klart tunnare än 2,5FT? Som ju inte heller är någon raket men väl har en stark och jämn effektutveckling. Flera jag pratat med berättar ju att D3 visserligen är pigg på låga varv men tom i botten och tar slut snabbt. Min kusin (har en 2,5T-09) menade att deras nya D3 är ett nedbyte... ja, rörigt det här. Lättare på den tiden det inte var aktuellt med diesel...

Hur som helst så är ju T4 troligen snål och en bra basmotor. Bättre än 2,0 får vi hoppas:)
av Arese
Teknikens värld provade Mondeo med T5-spisen i senaste numret och de skrev att den var rapp och spetsig i karaktären. "...klassledande körglädje med något så annorlunda som en spetsig 240-hästars bensinmotor gör sportpappan glad". Låter ju mycket lovande! FT:n är ju hyfsat snabb men särskilt rapp känns den ju inte. Och definitivt inte spetsig, den är rätt tråkig på toppen. Ljudet lär ju vara bättre i femman dock.

TV rekommenderade dock inte Powershift-lådan som inte anses kunna konkurrera med DSG.

Mvh
Arese

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]