Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zäta
Jag har 2 ggr senaste månaden fått felkod 2-3-1 (som är Lamdareglering dellast).

Bilen har en tid verkat vara lite skum en längre tid för den har liksom ryckt till och tappat orken under en tiondels sekund men sedan har den tagit sej och gått ok.
Detta har pågått under en långre tid men bara någon gång ibland altså inte varje dag eller så.
Rycket har alltid uppstått under måttlig accelartion.

Första gången lampan tände sej så var det när jag körde i 75 - 80 km timman under måttlig acceleration och fin asfalterad väg och i uppförsbacke.
Jag läste felkoden på kvällen och nollställde felloggen för att se om det bara var en engångshändelse.

Efter ca en månad hände det igen men denna gången körde jag långsamt med ca 2000 rpm på motorn i en kraftig uppförsbacke på en skogsväg som var mycket hoppig (grova makadamstenar som väg) och nu tappade den orken markant för att sedan tända lampan och när jag kollade var det samma felkod som jag släckte när jag kom hem på kvallen.

Nu har bilen gått en dag efteråt utan fekod men det måste vara något som inte är helt riktigt.

När man kollar vad som kan ge denna felkod är det en hel massa olika saker och jag undrar om någon
kan ge ett tips om vilket som normalt är det mest troliga felet för denna felkod så jag vet vad jag skall börja med.

Bilen har bara gått 17 5000 mil och varit regelbundet servad
av *pettson*
Det finns ju inget generellt svar eller nån genväg egentligen..
Kika efter insugsläckor som t.ex spruckna slangar, kika i änden på insuget (mot servopumpen) om du har den modellen på insug. Kika gärna på bränslereläet med om det är sprucket i lödningarna, bränslebrist lär kunna fixa en felkod. Sen är det till att börja felsöka tyvärr
av zäta
Jag som hoppades på en genväg...Appropå bränslepumpsreläet, är det ett tvåstegsrelä
eller liknande som ger olika bränsletryck vid olika tillfälle?
Jag har för mej att jag sett i nåt forum om detta men är osäker.
Jag tycker att om det är ett luftläckage skulle felkoden komma direkt när jag nollställt den och inte flera veckor senare.
av *pettson*
zäta skrev:Jag som hoppades på en genväg...Appropå bränslepumpsreläet, är det ett tvåstegsrelä
eller liknande som ger olika bränsletryck vid olika tillfälle?
Jag har för mej att jag sett i nåt forum om detta men är osäker.
Jag tycker att om det är ett luftläckage skulle felkoden komma direkt när jag nollställt den och inte flera veckor senare.
Nej det är ett relä som bara har två lägen, on... off. Men möjligheten finns att när bränsletrycket sjunker för dej, ja då blir det fel i regleringen. Då sätts koden.
Det är inte alls säkert det är så men det kostar inte mer än lite tid att öppna reläet och kika.
Luftläckage om det är ett mindre, påverkar inte på alla varvtal eller på alla laster. Det felar bara när systemet inte orkar med att korrigera.
av zäta
Igår var jag ute och kollade lite på hus och körde då på smala krokiga asfalterade vägar med låg fart ca 10 - 25 km/t ibland ännu saktare för det var en massa skolbarn på vägen.
Efter ca 20 minuter började motorn gå riktigt illa och det var nästan så att den dog.
Den blev orkeslös och ryckig utan jag rörde gaspedalen.

Jag körde hem ca 8 km med en bit motortrafikled och annan bredare asfalterad väg och hela tiden kändes det att kraften kom och gick vid konstant gaspådrag.
När jag kom hem kopplade jag in min oladdade Laptop till ODB uttaget och läste värdet från luftmassemätaren och såg att värdet pendlade ganska mycket upp o ner fastän att motorn gick på tomgång utan större varvtalsändringar med AC-en avstängd .
Signalen försvann till o med en gång men det var tyvär när batteriet tog slut i laptopen så jag
vet inte om det var därför men jag tror inte det för jag kollade andra signaler samtidigt och dom fanns kvar.

Jag var tvungen att avbryta min felsökning och fortsatte senare när jag fått laddat Laptopen.
Då var värdet från luftmassemätaren stabilare (men motorn var kallare också).

Jag kollade spänningsvärdena med multimeter till o från Luftmassemätaren och gasspjällsvinkelgivaren utan att ha några konstiga värden
Jag letade också efter nåt luftläckage på nån slang men har inte funnit nåt sådant men kan såklart missat det om det är nåt.

Min egentliga fråga nu är
1-Borde inte värdet från luftmassemätaren alltid vara konstant vid konstant motorvarvtal ?
2-Kan fel på en luftmassemätare komma och gå?
Felet är löst, (tror jag) jag bytte luftmassemätaren mot en ny och sedan dess har motorn i nästan en hel vecka gått jämnt och fint utan några tendenser alls till felen jag beskrivit ovan.
När jag vid bytet kollade signalen från den nya luftmassemätaren och jämförde dom mot den gamla så hade signalen från den nya helt annorlunda useende.
Nu hoppas jag bara att den fortsätter att gå bra och att bränsleförbrukningen går ner också,,,
Detta får framtiden utvisa. :D
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]