Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Roger
Hej var på bilprovningen idag och fick 2:a på att bägge styrlederna, yttre lederna var så in i bomben glapp värsta jag sett.. Jag bytte dom på 30 minuter och trodde det var frid och fröjd men inte då :twisted:

När jag svänger åt höger så vriberar ratten och framvagnen.
Jag körde ned handen under insugningsröret och ruckade fram och tillbaka på rattstången och det glappar kraftigt i styrväxeln.

Kan det vara bara styrstagena som är otroligt glappa eller är det hela styrväxeln som e kass....

Vad tror ni??? jag läste att styrväxlen brukar ge upp efter 25 000 mil min har gått 24 000..

jag ska ta lös P-Ändarna imorgon och känna om det glappar då man drar styrstagena in och ut..

tacksam för alla tipps MVH Roger
av Lesjö
Lugn bara!!!!!!!!
Du har säkerligen vridit på framhjulen med motorn avstängd.
Då drar du in luft i styrcylindern.
Styrningen luftar sig själv efter några mil. Du kan påskynda det hela genom att svänga fullt åt båda hållen då och då, men helt försvinner det inte förrän efter en tid.
av Roger
tack för ditt snabba svar :D
Idag då jag for hem från jobbet så fanns det inget glapp i framvagnen.. snacka om att jag vart brydd...

och nu fick jag svaret att det hade kommit in luft i styrväxeln.. Villken skön känsla att det inte var värre =)

Än en gång tack som bara den för svaret på mitt mysterium

MVH en återigen glad 940 ägare

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]