...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
ja.. domen e klar.. jag fick 8 månader med 2 månader strafflindring så totalt 6 månader indraget körkort... Bevisningar o allt var det ingen som tittade på, och gjorde dom det så brydde dom sej inte... för en polis kan ju inte ljuga.. ellerhur? Och precis just av den anledningen anlitade jag inte en advokat, bara mer att betala i slutänden.

Nu har jag haft LITE tur i oturen, fick min hastighet sänkt i rätten från 196Km/h till 182km/h. Här kommer förklaringen till varför jag hade LITE tur i det...

196 km/h på en 110 väg ger 8 månader utan kort, men 182 km/h på 110 väg ger bara 6 mån utan kort.

I första domen blev det satt 8 månader iomed 196 km/h minus 2 mån straffrabatt eftersom jag behövde kortet i jobbet. NU hoppas jag att transportstyrelsen gör det dom skall, alltså plockar bort den första domen och ger mej en ny på dom 182 km/h och 6 månader med samma straffrabatt, vilket blir 4 månader totalt vilket jag redan avtjänat, SKULLE det hända har jag diskuterat med min förre chef om att få tillbaka jobbet, vilket var helt ok!!

Nu hoppas jag bara att transportstyrelsen gör sitt jobb som sagt, har ringt in och påpekat detta i förra veckan, för jag var i rätten i måndags förra veckan.
Användarvisningsbild
av ThomasT
JimmyG skrev:Och precis just av den anledningen anlitade jag inte en advokat, bara mer att betala i slutänden.
Har man inte alltid rätt till gratis advokat när man är åtalad? Det är ju inte en civil rättegång...

.
Användarvisningsbild
av SvenB
Brainy skrev:
Dock så får du ju advokaten betald om du vinner även om du väljer att anlita denne själv...
Eller utnyttja rättsskyddet i bilförsäkringen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JimmyG skrev:.. och fyller i med att jag hade haft en snittfart uppmätt till 196 Km/h på E18 som går utanför oss och som senare ansluter till den väg 45:an som jag åkte på då jag blev stoppad.
En undring......

Vid efterföljande mätning så bör det väl ske ett säkerhetsavdrag på ca 10% i det som fylls i för att det är ju inte helt lätt att uppskatta ett annat fordons fart rent visuellt enligt instruktionerna. Det är ju helt annorlunda om farten mätts med tex radar eller laser som är exakt. Att ligga 217km/h (som med -10% blir 196) i snitt med en V70 170 hk kan inte vara helt lätt. Det tar det ohyggligt lång sträcka och oceaner med tid att nå dit, om det ens går överhuvudtaget.

Borde inte rätten funderat på detta.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]