Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stötte på ett problem i dag i min gamla 850 GLT 92:a.

Var ute och körde, motorn var nästan upp i temperatur, då skuttade bilen till och varningslampan för fel på emissionssytemet blinkade till i takt med skuttandet, (hur nu f-n en bil kan skutta) Detta har hänt två gånger för mig idagt: Första gången släppte jag gasen och då dog bilen helt för att sedan var helt död vid startförsök under en 15minuter. Andra gången gav jag lite mer gas och då dog inte bilen utan skuttade till 2-3 gånger för att sedan fortsätta som inget hade hänt.

Någon som har en idé om vad min gamla bil kan ha råkat utför??

MVH
ME
I motorrummet finns 2 diagnosuttag, små fyrkantiga plastburkar med lock benämnda A respektive B.
Vid varje box finns en liten probe fäst vid en plastvire, sätt den i A 2. Sätt på tändningen. Tryck på knappen i några sekunder och släpp den varpå dioden kommer att blinka, det kommer att blinka i tre omgångar, t.ex. blink uppehåll blink blink uppehåll blink vilket enklast skrives 1-2-1. Var uppmärksam och skriv upp de koder du får vartefter. efter att du fått och skrivit ner koden så trycker du på knappen igen för nästa kod. Detta upprepas tills du får 1-1-1 vilket innebär att inga mer koder finns. Upprepa detta test även på A 6. Radering av minne sker genom att hålla ner knappen under minst 5 sekunder och vänta sen tills dioden tänds. Tryck nu in knappen i ytterligare minst 5 sekunder.
Du bör nu kolla att koderna på bägge uttagen (A 2 och A 6) är 1-1-1.

Det bästa kanske är att du nollställer först och sedan kör en runda så att nya felkoder registreras, det kan ju finnas gamla inaktuella felkoder som kan försvåra felsökning.

Mvh GK
Tusen tack skall testa. Dock har jag inte stött på problemet mer. Men det är kanske bättre att ta det säkra före det osäkra.

Tack än en gång!
Nu har jag testat att köra lite felkoder på A2 och A6!

Är dock osäker på resultatet. jag testade att nollställa, men frågan är om jag inte nollställde mig själv i stället.

Skämt åsido: A2 nollade jag och då funkade allt som det skulle enligt ovän nämnda genomgång.

Gjorde lika dant med A6 men då lös inte dioden på samma sätt. Testade att noll ytterligare två gånger, sista gången funkade den likadant som vid A2:nollningen.

Gav mig ut och rullade en stund tills motortemperaturen gått upp i normal och rullade en stund. Stannade och testade.

A2 1-1-1 Nada problem där inte

A6....nu blir det lite mysko Gör lika dant som vid A2 Stoppar i bropen i A6 vrider på tändningen. Trycker på knappen händer ingenting. testar att vria av nyckeln trycker på knappen nu börjar det blinka. Får först fram felkoden 3-5-4 och den finns väl inte om jag fattat saker rätt trycker på knappen igen och får 3-1-4.

Spontant känns det som jag har gjort något fel samt att A6 inte funkar helt som den skall. Skall testa till helgen när jag har lite mer tid.

Men nu undrar jag om det är ofarligt att blåsa i någon typ av rengöring i kodavläsarna, typ 5-56 eller något annat.

MVH
ME
Testade en gång till nu
Nollade, körde en tur, testade nu fick jag 1-1-1 på A6

Men jag skall gå igen om alla felkoder till helgen

Tack än en gång!
Bara för information, alla koder som finns lagrade måste visas en gång, samt att den första koden måste visas igen innan det går o radera dom. Alltså, har du en (1) kod måste den blinka 2ggr innan den kan släckas.
//Peter
Efter att bilen rullat gott ett tag så började bilen hoppa och varningslampan blinka. Ibland dog den i bland så skuttar den bara till. Det känns som bilen inte har sama ork, Svårt att beskriva men i mellan skutten och blinkande varningslampor så känns bilen trögare än vad den gjorde innan.

Frågan är om det inte är läge för att bjuda in nära och kära på begravingskaffe för ett farväl till bilen!! :cry:

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]