NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min farsa ska köpa en ny bil som ska ersätta Galanten och jag har sneglat på Volvo V50 som många säger är en mycket bra bil med högt andrahandsvärde. Men vilken motor ska man välja? Det finns en hel del Flexifuel beggade ute hos bilhandlarna men väldigt få Dieslar. Betyder det att V50 Diesel är det man ska satsa på? För vem tankar Etanol idag?

Några kriterier:

1. Minst en 05:a

2. Gått högst 8000 mil men detta är irrelevant då punkten ovan är viktigast.

Tackar för alla tips!
Hej
Jag letade v50 i somras... Valen stod mellan en 1,8F OCH 2,0D.
Jag testade flera av båda motoralternativen och kunde snabbt konstatera att dieseln va bilen för mig.
Motorn i 1,8 vart inte särskilt underhållande.
Rent ekonomiskt är det försvarbart köpa diesel med. Jag räknade ut vad det skulle kosta på ett år.
Bortsett från inköp samt försäkringen så på mina 1500mil om året skulle jag tjäna runt 1500kr.
Då gick jag på vad diesel/bensin kostade den dagen samt vad transportstyrelsen sa bilarna skulle dra blandad körning. Sen räknade jag in skatten med.
Glöm inte skillnaden i kraft, och dragförmåga! 1.8F går het bort enligt mig. Sen att tanka 47 liter efter 87-95 mil, det gör man aldrig med en 1.8F.
/Peter
jeg angrer ikke ett sekund på mitt valg om å gå for 2,0D.
billig når man er forsiktig med pedalen, underholdende når man er mer aktiv med pedalen. Veldig fleksibel motor som drar nesten som en bensinbil når det angår turtall.
Jeg ville sørget for å finne en med god servicehistorie, helst om "barnesykdommene" er utbedret slik som kontaktstykke i a-stolpen, forsterket EGR ventil etc.
For annenhåndsverdien sin skyld gjelder det som alltid å finne en bil med rette fargekombinasjoner og ok utstyr. En momentum har bra med utstyr, samt slipper "wooden floor" i dashen.
greenbay skrev:Glöm inte skillnaden i kraft, och dragförmåga! 1.8F går het bort enligt mig. Sen att tanka 47 liter efter 87-95 mil, det gör man aldrig med en 1.8F.
/Peter
Lär iofs aldrig hända i en 2.0d heller. Snittförbrukning under 0.5 med en 2.0d är nog mycket få förunnat. Under 0.6 däremot ska man väl komma om man typ bor i obyggden å bara kör på måndakvällar....
Min toppnotering med 2.0D 2008 6-vxl manuell är 0.44 efter 24 mil, dvs 2 resor ToR till jobbet, min normala väg, motorväg i 95-100 km/h, sista milen på trafikled med ett par rödljus.
Klart det GÅR att köra snålt, men det handlar inte bara om att hålla jämn fart, utan även att frikoppla i nerförslut, inga tokaccelerationer osv.
Det är alltså fullt möjligt!
Min egen 2.0D 2006 5-vxl kör jag på 0.49 till 0.53 enligt färddatorn, vilket ger 0.53-0.58 i verklig förbrukning. Därav mina angivna tankningsintervall.
/Peter
christianhberg skrev: För vem tankar Etanol idag?
Vad ni skall välja vet ni nog bara själv. Nu är det lite mindre troligt att bensin/diesel kommer att bli drabbade av chockhöjning av skatten eftersom de rödgröna förlorade valet. Men man vet inte vad alliansen måste gå med på för att köpa MP:s röster i någon viktigare fråga. Dessutom, din ursprungsfråga, det är betydligt fler som tankar E85 än vad man kan tro om man läser detta forum. Tänk inte bara på i dag, utan lite längre också, för ni tänker väl inte sälja bilen i morgon. Om ni väljer Flexifuel har ni valmöjligheter i framtiden oavsett hur beskattningsfrågan hamnar. Dessutom tror jag inte att det finns äldre V 50 än -05.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.