Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_240_GL
Har en 855 2.0 GLE -96 som jag ska byta kamaxelgivare. Är det svårt att göra det? Eller är det bara att skruva ur dom två skruvarna och ta bort den och sätta dit en annan?
av wexe
se till att ha en fin torxnyckel så att du får bra grepp och inte rundar den dom kan sitta bra hårt ibland
av *pettson*
Volvo_240_GL skrev:Är det något som man behöver plocka loss för att komma åt givaren?
Du ställde ju frågan om det bara var att lossa skruvarna och ta loss den. Du fick svaret att det bara är att göra så. Vad är det som hänt som gör att du nu undrar om man behöver plocka loss nåt mer?
av Volvo_240_GL
Tänkte närmast på slangen... Men jag var ute och tittade nu och såg att föregående ägare hade försökt att skruva upp torxen så den nedre är lite skadad. Är det någon som har ett bra knep och vill dela med sig hur man ska kunna få loss den torxen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Rörtång eller stor polygrip går bra. Man kan dock begöva ta loss motorfästet för att komma åt med en sån, men det är inte så svårt
av *pettson*
Volvo_240_GL skrev:Tänkte närmast på slangen... Men jag var ute och tittade nu och såg att föregående ägare hade försökt att skruva upp torxen så den nedre är lite skadad. Är det någon som har ett bra knep och vill dela med sig hur man ska kunna få loss den torxen?
En huggmejsel och ett par slag ute i kanten så att skruven börjar rotera. Sen ta torxen igen och skruva ur den.
av Volvo_240_GL
*pettson* skrev:
Volvo_240_GL skrev:Tänkte närmast på slangen... Men jag var ute och tittade nu och såg att föregående ägare hade försökt att skruva upp torxen så den nedre är lite skadad. Är det någon som har ett bra knep och vill dela med sig hur man ska kunna få loss den torxen?
En huggmejsel och ett par slag ute i kanten så att skruven börjar rotera. Sen ta torxen igen och skruva ur den.
Jag tackar för tipset det fungerade klockrent... tackar så mycket för hjälpen så nu är givaren bytt och felkoden har försvunnit
Användarvisningsbild
av CarMan
wexe skrev:se till att ha en fin torxnyckel så att du får bra grepp och inte rundar den dom kan sitta bra hårt ibland

Om du har en dålig torx. Kasta den i metall återviningen...
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]