NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har föregångaren till D2, d.v.s DRIVe MY10 som har en uppgedd förbrukning på 0,45.
landsväg 12 mil 0.37 enligt färddator som snålast.
landsväg i vanliga fall, 0,44 färddator, 0,44 när man tankar och räknar liter/km.
50/50 landsväg stad med diselvärmare varje morgon, 0,52.
Under sommaren med 70/30 landsväg stad så låg bilen omkring 0,47 när jag körde och 0,49 när frugan kör.
3kg fram, 2,9kg bak.
Sällan någon last i bilen.
Kör högst 110km/h, oftast 90km/h.
Bilen har gått 1500 mil.
av Doby
blåbärsmannen skrev:har en 2,0d och snittar 0,61 enligt färdatorn, snitta på 0,57 gbg-tyskland fram och tillbaka. är väl bra för en ändå rätt så pigg motor.
Har du gjort service 2.0? Isåfall lär förbrukningen stiga då programvaran till färddatorn är förbättrad.
Jag ligger på 0.57/mil just nu... men det har sakta gått uppåt tycker jag!
Jag låg på 0.52-0.54 ett bra tag... sen innan det blev kallare ute här nu så började den gå sakta uppåt fast jag åker mest landsväg. Lite märkligt tycker jag... har nu åkt ca 850 mil.

Har med lite ryck och så på lägre varv... lite skuttigt när man kör på parkeringar ibland. Annars går bilen bra.

Vad säger ni... ska man ha så mycket som 3.0 i däcken fram? Jag kör på ca 2.2 just nu runt om. Är det inte risk att man har bara sliter däcken i mitten med ett så högt ringtryck?
Jag har 16" fälgar om det har någon roll...
Wow! 0.55l/mil. Det är ju skitbra. Var nöjd med det. Det är ingen Vespa du kör.
compaq skrev: [...] dock 17"
Kostar dig säkert en halv deciliter / mil jämfört med original.

Jag skulle dock vänta lite för definitiva siffror.
Kangas1000 skrev:Jag ligger på 0.57/mil just nu... men det har sakta gått uppåt tycker jag!
Jag låg på 0.52-0.54 ett bra tag... sen innan det blev kallare ute här nu så började den gå sakta uppåt fast jag åker mest landsväg. Lite märkligt tycker jag... har nu åkt ca 850 mil.

Har med lite ryck och så på lägre varv... lite skuttigt när man kör på parkeringar ibland. Annars går bilen bra.

Vad säger ni... ska man ha så mycket som 3.0 i däcken fram? Jag kör på ca 2.2 just nu runt om. Är det inte risk att man har bara sliter däcken i mitten med ett så högt ringtryck?
Jag har 16" fälgar om det har någon roll...
3.0 fram och 2.9 bak fick jag höra av min säljare på volvo.
Det är orginal 15" energy saver däck som enligt säljaren ska köras med högt tryck för att vara snåla.
Jag frågade även uttryckligen om det inte nöter på mitten av däcket men det ska det tydligen inte.
Jag kan dock säga att bilen blir rätt stötig med 3.0.
Man bör nog fråga någon som kan däck och gärna säljer/byter större mängder däck om man vill lita på dom siffrorna.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]