Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag velade mellan D3 och Drive men valet föll till slut på Driven på grund av totalekonomin. Som jag räknar på ägandekostanden (inlusive allt) så landar D3an på lite drygt 1000 kr mer per månad (6200 kr/mån för D3 mot 5200 kr/mån för driven). Sen är det ju helt en fråga om vilken ekonomi man har och hur man prioriterar men för mig har jag helt enkelt inte råd med en D3a.

Jag har inte fått min bil än så vi får väl se om jag ångrar mig och tycker att det hade varit värt med 1000 kr extra per månad för en större motor.
mnorden skrev:Jag velade mellan D3 och Drive men valet föll till slut på Driven på grund av totalekonomin. Som jag räknar på ägandekostanden (inlusive allt) så landar D3an på lite drygt 1000 kr mer per månad (6200 kr/mån för D3 mot 5200 kr/mån för driven). Sen är det ju helt en fråga om vilken ekonomi man har och hur man prioriterar men för mig har jag helt enkelt inte råd med en D3a.

Jag har inte fått min bil än så vi får väl se om jag ångrar mig och tycker att det hade varit värt med 1000 kr extra per månad för en större motor.
Jag är rädd att jag ska ångra mig om jag köper en drive just eftersom motorn är lite klenare. Provkörde en D3 idag och i den trivdes jag mycket bättre plus att man kunde ligga under 1500 varv utan konstig gång på bilen.. Men förstår precis vad du menar. Det är den 1000 lappen som får mig att fundera extra mycket. Men tror det är värt att betala lite extra och vara nöjd ( säger inte att man är missnöjd med en drive) men jag köpte ny bil förra året och ända anledningen till att jag vill byta är just motorn.
Guligan skrev:Steff99 >> jag menade specifikt den funktionen i färddatorn som anger km kvar till tom tank. Men jag håller med om att även genomsnittsförbrukningen stämmer dåligt.
Just snittförbrukning stämmer "exakt" på min... men precis som du säger ---- till tom tank är inte så pålitlig...
Om man betalar servicen själv (EX. privatbil) så var servicen på 1.6 dubbelt så dyr som på de femcylindriga så det
äter upp delar av den lägre bränsleförbrukningen. Fyllning av vätska till partikelfiltret vid 6000 mil och byte av filter
vid 12000 mil.
Bränsleförbrukning är inte allt men sen får man räkna med att DRIVen är skattebefriad i 5 år pga sina låga utsläpp. Jämfört med D3 så sparar man 16 000 bara på skattebefrielsen. Sen efter det så är skatten 1200 kr dyrare per år. Dom 2 bilarna emellan. Försäkring skiljer bara någon hundra lapp.

Hade väldigt svårt att välja vilken av dessa motorer jag skulle ha. Men blev en d3a
hmm, enligt mätaren hade jag halv tank o fick i 31 liter. Men kom dock på en annan sak när jag tankat klart. Jag har helt klart kört för mycket bensin bilar. Alternativt så kör jag för mkt med dieselvärmaren :P

Enligt färddatorn så hade bilen druckit 7.3 liter/mil. Vid pumpen mätte jag upp 9.4 =P Tror jag är för van vid bensin som sagt. Så när jag inte tänker mig för så gasar jag gärna lite för länge innan jag växlar. =P
Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

S80 -99 styrservo

Tack. Då kan detta vara det som är fele[…]

Vad sjutton heter tvärbalken som sitter strax[…]

Det är inte så att du har blinkers som […]