Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lyckades i helgen köra 1171 km utan att tanka. Sista två milen visade tankmätaren helt tomt (inte en enda pixel av stapeln var kvar, och färddatorn hade slutat räkna. Den visade "--- km kvar till tom tank". Var övertygad om att jag skulle bli stående vid vägkanten, men när jag rullar in på macken och andas ut så får jag ändå bara i 65,5 liter. Innebär det att tanken inte rymmer mer, eller hade jag 4,5 liter kvar att köra på?

Någon som kört till det verkligen tog stopp och sen kollat hur mycket diesel som egentligen går i?
PaNi skrev:Någon som kört till det verkligen tog stopp och sen kollat hur mycket diesel som egentligen går i?
Jag blir lite off-topic... men är de inte diesel-motorer som mår riktigt dåligt om dom körs helt tomma på diesel á fullständigt dieselstopp ?

Sen angående hur mycket du tanka i.. när du fick i 65 liter fyllde du i för hand d.v.s du höll i handtaget tills de kom diesel ut ur hålet nära på eller lät du den fylla i själv ? För låter du pumpen fylla automatiskt stängs den alltid av några liter föra max.
65,5 liter var upp i röret. Inte så det rann över, men ordentligt fullt.

Tror det var förr i tiden som man skulle passa sig för att köra tomt med dieselbilar (och båtar). Har för mig att moderna motorer luftar av sig automatiskt och att det bara är att fylla på och köra. Men jag kan ha fel, det har hänt förr.
Senast redigerad av 1 PaNi, redigerad totalt 0 gånger.
På en diesel brukar det gå att köra 4-5 mil efter du ser "--- km till tom tank".
Jag har också fått i 72 liter vid något tillfälle. Min högst personliga reflektion är att angivelsen i färddatorn verkar stämma bättre på just dieslarna jämfört med bensin/etanol-bilarna.
Guligan skrev:På en diesel brukar det gå att köra 4-5 mil efter du ser "--- km till tom tank".
Jag har också fått i 72 liter vid något tillfälle. Min högst personliga reflektion är att angivelsen i färddatorn verkar stämma bättre på just dieslarna jämfört med bensin/etanol-bilarna.
Min färddator visar minst 15% för låg förbrukning på färddator i förhållande till verklig...ligger på 0,73-0,75 på färddator verklig är 0,85 -0,88 i snitt på
2.500 mil...kommer jag 85 mil på en tank så är det bra, då brukar jag få i ca 63-65 liter
Steff99 >> jag menade specifikt den funktionen i färddatorn som anger km kvar till tom tank. Men jag håller med om att även genomsnittsförbrukningen stämmer dåligt.
Kan ju bara svara för min egen del efter att ha rattat en V70 D3 ungeför 700 mil. Min verkliga förbrukning har pendlat mellan 7,08 och 5,59 l/100 km. Totalt snitt de första 700 milen är 6,55. Fast jag har också lärt mig att det är tämligen meningslöst att fråga andra vad en bil drar. Min förbrukning pendlar som du ser mer än en deciliter upp och ner. När frun kör går förbukningen ner minst en deciliter. Det varierar väldigt mycket med körstil och hastighet. Kör man i 80 på hala vägar från fjällen drar den en halvliter, 140 på E6 hem från svärmor i Skåne blir det snarare 0.9.

Däremot kan jag med säkerhet säga att denna bilen (V70 D3 MY11) drar en deciliter mindre än min V70 D5 MY 06 gjorde.

Slutligen, låt inte bränsleförbrukningen avgöra valet av motor. Om du köper en bil för 350000 kronor spelar det väl ingen roll om den drar 0,6 eller 0,7, det är 3000 kronor per år om du kör normalt. Viktigare då med en motor du trivs med. Femcylindrigt blir alltså min varma rekommendation.
PaNi skrev:Kan ju bara svara för min egen del efter att ha rattat en V70 D3 ungeför 700 mil. Min verkliga förbrukning har pendlat mellan 7,08 och 5,59 l/100 km. Totalt snitt de första 700 milen är 6,55. Fast jag har också lärt mig att det är tämligen meningslöst att fråga andra vad en bil drar. Min förbrukning pendlar som du ser mer än en deciliter upp och ner. När frun kör går förbukningen ner minst en deciliter. Det varierar väldigt mycket med körstil och hastighet. Kör man i 80 på hala vägar från fjällen drar den en halvliter, 140 på E6 hem från svärmor i Skåne blir det snarare 0.9.

Däremot kan jag med säkerhet säga att denna bilen (V70 D3 MY11) drar en deciliter mindre än min V70 D5 MY 06 gjorde.

Slutligen, låt inte bränsleförbrukningen avgöra valet av motor. Om du köper en bil för 350000 kronor spelar det väl ingen roll om den drar 0,6 eller 0,7, det är 3000 kronor per år om du kör normalt. Viktigare då med en motor du trivs med. Femcylindrigt blir alltså min varma rekommendation.
Det du säger är 100 % rätt, alltså att det beror ju helt på hur person till person kör. Men det viktiga är ju att det ska gå o köra ekonomiskt om man vill :) Sen så har jag lagt min röst på D3 nu efter mycket velande fram och tillbaka. Och eftersom det är jag som ska köpa bilen så gissar jag på att det är min röst som räknas :P

Men! Man kan aldrig vara säker, jag vill ha beige läder med mörk interiör. Men fick nedslag från chefen (Sambon). Så får väl bli mörk läder. :P
Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]

Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett[…]

Ok tack för svar. Satte dit en Beg från[…]