Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av capman
Nu är de dags att byta termostat i bilen, en v70 -98 årsmodell.
Det kan ju inte vara så svårt och behöver jag tömma ut vatten innan ja lossar slangen till termostathuset för att inte spilla på diverse elektronik osv?
av *pettson*
capman skrev:Nu är de dags att byta termostat i bilen, en v70 -98 årsmodell.
Det kan ju inte vara så svårt och behöver jag tömma ut vatten innan ja lossar slangen till termostathuset för att inte spilla på diverse elektronik osv?
Ja töm ur nån liter.
av capman
Tackar för svaret, då ska ja tömma lite innan.

Jag är lite oklar gällande luftningen också, dom ska ju lufta sig själva, ska jag bara köra den en stund o se nivån sjunka i expansionskärlet o sedan fylla på allt eftersom?
av *pettson*
capman skrev:Tackar för svaret, då ska ja tömma lite innan.

Jag är lite oklar gällande luftningen också, dom ska ju lufta sig själva, ska jag bara köra den en stund o se nivån sjunka i expansionskärlet o sedan fylla på allt eftersom?
Du tar bara ur nån liter.. byter termostaten, fyller upp till strax under min i expansionskärlet. Startar bilen låter den gå på tomgång, håll koll på övre kylarslangen och tempmätaren. När tempmätaren närmar sej normaltemp kan du känna på slangen så att du känner att den blir varm så du vet att motorn släppt ut vatten. Nu vet du definitivt att termostaten fungerar. Stäng av bilen. Låt den svalna. När den svalnat efterfyller du till maxnivån. Dra åt locket. Nu är den avluftad och du får inga överaskningar gällande vattennivån.
av capman
Tackar och bockar, det var en enkel beskrivning som tillome jag kan följa :)

Ska nog ta och investera i en Haynes bok inom kort.
av capman
Jag måste bara tacka pettson igen för den enkla och braiga beskrivningen, tog mig knappt en halvtimme att byta (ganska bra för en nybörjare som mig) och sen luftades systemet precis som du sa.

Bugar ödmjukt :D
Volvo car UX

La in den nu, gick på 10 min bara.

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Hej! Jag hade glapp i högra styrleden fram, m[…]

Hjulinställning

Hej! Kom du någonstans med detta? Nyss f&ari[…]

Kanske några kablar under gick åt vid […]