Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ZizzoZ skrev:
mnorden skrev: PS. Jag stog också och vägde mellan magic blå och flameco röd. Rött vann! :D
Det lutar åt rött :D Sen så har jag lagt med nyckelavstängning av airbag =) fast har bara skrivit "avst. krockkudde" :P
AndersP skrev: Tänk på att serviceintervallat är 3000mil eller 1 gång per år (vilket som kommer först) på D3.
Men det är väl 2000 mil på DRIVe dessutom? Första servicen?
Aha är det ännu oftare på DRIVe, jag fick betala ca 3600 efter 1år och ca 2100mil på UM i Akalla. Bilia skulle ha över 4 :-(
ZizzoZ skrev:ju mer jag funderar på det ju mer osäker blir jag om jag ska ta en d3 istället.
Dock så ringde jag idag och jämförde på bilia (inkl, andra) och då dom nu har kampanj på DRIVe för att bli av med dom som dom tillverkar nu innan stoppet (v.50 tror jag att jag har läst) men kampanjen på D3 har utgått så ingen kampanj alls på den motorn. vilket ger en rätt stor prisskillnad. Lite för stor för min del med tanke på tillbehören jag vill ha med.

DRIVe: 249 900
D3: 304 000

?:-/

Så blir en DRIVe...
AndersP skrev:
ZizzoZ skrev:
mnorden skrev: PS. Jag stog också och vägde mellan magic blå och flameco röd. Rött vann! :D
Det lutar åt rött :D Sen så har jag lagt med nyckelavstängning av airbag =) fast har bara skrivit "avst. krockkudde" :P
AndersP skrev: Tänk på att serviceintervallat är 3000mil eller 1 gång per år (vilket som kommer först) på D3.
Men det är väl 2000 mil på DRIVe dessutom? Första servicen?
Aha är det ännu oftare på DRIVe, jag fick betala ca 3600 efter 1år och ca 2100mil på UM i Akalla. Bilia skulle ha över 4 :-(
Jag är osäker men har för mig att jag har läst det på flertal ställen. Sen så tillkommer ju partikelfiltret vid ca 12 000 mil (eller när det blir fullt) Och vad jag har läst så kostar det mellan 10 000 - 15 000 att byta. Men är ändock 55 000 skillnad i inköpspris + skattefri 5 år

Skatten på en D3 manuell hamnar på 16 000 på 5 år. Så då är vi uppe i 71 000 i skillnad redan där.
Men allt är ju inte pengar så klart. Man får ju mycket mer motor men tycker ändå det är för stor skillnad.

Jag har inget träd där det växer pengar tyvärr :mrgreen:
Hej. Kul med ny bil!!
Beställde en ny jag med för några veckor sedan.
Hade tänkt mig en Drive för att få så låg bränsleförbrukning som möjligt samt att den var skattefri i 5 år.
Provkörde den, och jag kan erkänna att jag tyckte den var piggare än jag förväntat mig. Lite senare samma dag fick jag min V50 värderad på en annan Bilia butik och passade då på att provköra en D3. Vilken skillnad!!! Mer fart, skönare ljud med 5 cyl istället för 4 cyl, 6 växlar istället för 5 växlar (manuell).
Bestämde mig direkt för en D3:a. Förbrukningen är inte så mycket högre än för Drive och skatten tänkte jag lägga undan till månadsvis (300:-/mån) så märks inte den heller.
Fyllde upp min med allt möjligt lull lull såsom Business Premium, Hergårdsvagns pkt 2, ventilerat läder, sportratt, sportpedaler, sportavgassystem, vinge, belyst instegslist, Fortuna diamond cut fälgar 18", subwoofer, regnsensor, mörk inredning, modern wood mm mm.

Tycker du ska satsa på en subwoofer om du nu tvekar!
Sen är det ju beroende på vad du prioriterar... teknik eller design... eller både och.
Finns massor att välja mellan och du kanske får någon idé av det jag valde till min :-)
Teckna även ett serviceavtal vid köpet. Där har du pengar att tjäna.

Men fundera noga på om du ska välja en Drive eller D3. Jag vart som tur var övertalad av min sambo att ta D3 så jag inte skulle lessna så snabbt eller ångra mig efter ett år. Det tackar jag henne för, för det känns helt rätt just nu i väntans tider :-)
(Det blev f.ö. en svart metallic för min del, utan emblem)

Mvh

Johan
Senast redigerad av 1 Joru, redigerad totalt 0 gånger.
ZizzoZ skrev:ju mer jag funderar på det ju mer osäker blir jag om jag ska ta en d3 istället. nackdelen är den att den inte e skattefri. och inköpspriset skiljer en del. har försökt hitta service schema för båda men är omöjligt. så ska ner till volvo imon o jämföra kostnader upp till 15 000 mil.
Totalekonomin är en nog så viktig fråga men att jämföra DRIVe & D3 enbart på servicekostnaden känns inte helt fair... Det är ju två helt olika karraktärer på dessa motorer+lådor. I mitt fall kanske jag kunde accepterat 1,6:ans lägre effekt vid vardagligt bruk men något som störde mig enormt var att lådan bara vara 5-växlad! Avsaknaden av den 6:e växeln i landsvägsfart och ljudnivån på motorn som ett resultat av det alltså. Kanske inte detta är så viktigt om man mest åker kring i stan?
Jag tog med fjärr till bränslevärmaren på min drive, mmmmmmmm, redan fantastiskt härligt! Bra om man inte har en fast tid man går varje morgon. Bara att trycka på under frukosten.

Sedan är key less väldigt bekvämt när man kommer in i det.

Jag tog titangrå, men skulle valt flamenco idag om jag fick ändra!

Tog mörk inredning med modern wood, skönt att få bort lite av aluminiumen.
Räkna med att du får 8-9% rabatt på icke-kampanjbilar också. Så 304 000:- borde bli MAX 280 000:- i grundpris för D3. ÄR det en kampanjbil som du säger för 250 000:- för Drive så finns det nog inget mer att hämta där. Men skillnaden är alltså inte 55 000:-, utan snarare 30 000:-
@ Joru
Nu hade jag skrivit världens längsta svar till dig Joru men råkade uppdatera sidan när jag kom tillbaka till datorn efter pratat i telefon så allt försvan men tack så jätte mycket för infon :) Än är inte D3 ute ur bilden!

@ Crumar
Nej det är helt klart en nackdel att det inte är 6 växlad. Vet inte om det skulle kosta mer än vad det smakar med man tycker att det borde fått ner förbrukningen ytterligare någon cl kanske dessutom. Sen så är inte service kostnaderna allt men eftersom jag har jämfört allt annat och fortfarande inte bestämt mig så får det kommer med i mina beräkningar :)

@ Abbex
Hade faktiskt tänkt ta med en sådan fjärr. Många säger att man ska ta volvo on call men då försvinner ju bluetooth delen (kostar 5500 o lägga till igen) och så kostar ju volvo on call efter 2 år dessutom.
Jag tycker dynamic kändes lite hård i själva sittdynan (då är jag ändå en som föredrar sportstolar i allmänhet). Alltså själva lädret där man sitter kändes hårt/skrovligt. Men det kanske mjukas upp med tiden.

Dynamic stolarna är dock snyggare.

"Vanliga" stolarna är rätt mysiga tycker jag, var på väg att välja dynamic istället för r-design klädseln (som bygger på vanliga stolarna), men ändrade sedan tillbaka till R-design.

Kändes bättre med lite mjukare stolar till sportchassit också så man vinner tillbaka lite komfort.

har dock inte kört en bil med dynamic stolar så jag har ingen erfarenhet "på vägen" utan bara stillastående och utseende.
Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]

Köpråd V60 Recarge

Elvärmare jag tycker allt den höll m&ari[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Planerar sänka 740:n med 40mm sänkningss[…]

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]