Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har ett litet dilemma där jag inte riktigt vet hur jag ska göra med min Volvo 850 2.5 SE -95, 30 000 mil. Bilen köptes förra året, i slutet på augusti för 14 000 kr. Köpte bilen av en äldre man som haft bilen själv, alltså endast en ägare. Använder bilen till att åka fram och tillbaka från jobbet, har inte haft några problem med bilen och den har alltid startat. Men det är några saker som måste fixas på den.

Var och besiktade bilen i veckan och fick nedslag på handbromsen. Den tog inget på högersidan. Eftersom jag inte kan mecka med bilar så är mitt alternativ att lämna in bilen på verkstaden. Jag var orolig att bilen inte skulle gå igenom besiktningen p.g.a lambda-lampan har lyst ett tag, men alla värden var inom ramarna. Besiktningsmannen sa att han var imponerad över att bilen var i så bra skick (inga läckor i motorn osv.) för att vara så gammal och ha gått över 30 000 mil.

Men, det är inte bara handbromsen och lamda-lampan som måste kontrolleras, utan kopplingen har börjat slira. Som jag nämnde tidigare så är jag ingen hejare på bilar och vet inte om man måste byta hela kopplingen eller vad man nu måste göra.

Min fråga nu är hur ni tycker att jag ska göra?

Hur mycket kan det kosta att laga handbromsen och byta kopplingen? Är det värt att laga bilen eller ska man försöka sälja eller skrota?

Eftersom jag köpte bilen hyfsat billigt har jag egentligen inte någon lust att reparera bilen för mer än vad jag köpte den för.

Tacksam för svar :)
Kopplingen, beroende på verkstad och vart man bor kan kosta 4-7000:- Handbromsen är lite svårt att säga, beror ju lite på vad som hänt, men räkna med 1500:-. Men för exakt pris lär du fråga verkstaden vad dem säger, och kanske ett par olika verkstäder då det kan skilja en hel del.

Ska du försöka sälja den med dem felen så sjunker ju priset förstås, men gör man ingen större förlust så kan det kanske vara ide. Annars kan man ju få den fixad och ha den ett antal år framåt.
Det är nästan alltid värt att laga en gamal bil oftast är delarna billigare och så är det lättare och skruva på äldre bilar då det finns plats för att skruva

- byte av koplingen på min 960 gick på ca 5000 kr och då lät jag volvo göra jobbet
- handbromsen så hade jag oturen att wiren hade släpt från ett fäste och ramlat ner på avgasröret vilket gjorde att wiren smälte ihop inuti denna bytte jag själv under en helg

Men börja med att skruva lös bromsskivan höger bak och titta
Fråga först på Volvo vad dom vill ha för arbete och delar. Forska sedan på andra verkstäder om du kan få det märkbart billigare, men försök att bedöma om de verkstäder du vänder dig till verkar seriösa. Gå in på råd&röns (radron.se) hemsida och se om dom har några anmärkningar. Om bilen i övrigt är i gott skick kan det vara ide att reparera. Stirra dig inte blind på hur mycket du gav för den utan vad den är värd för dig.

Mvh GK
om du lagar bilen kostar det dig 15000 som mäst.
om du skrotar bilen får du inget (i stora drag) då ska du köpa en ny bil. tror du att du får en lika bra bil för de 15000:- (en som inte behöve repareras?)

knappast va? (förutsatt att du inte har fler fel på bilen som du inte känner till ännu)
måste vara billigast att laga, om du tänkt att köpa en bil i samma prisklass.
Lambda/emissions/motor/miljö/snabel-lampan borde betyda att det finns felkod, och såna kan du läsa ut själv på din 95:a, andra får rätta mig om jag har fel? Tänk då också på att dom simplaste felen kan verka väldigt dyra först!
taxi skrev:Nej, jag fick offert på kopplingsbyte för 10 000:- från Bilia västerås, kan det skilja så mycket mellan märkesverkstäder?
Visst kan det skilja men inte massor om du inte bor i ett område med många sådana.
Men gör så iallafall att du ringer runt och hör med flera innan du bestämmer dej. Fråga vad som ingår i bytet med när en jämförelse ska ske. En seriös verkstad BÖR föreslå byte av packboxen som sitter bakom svänghjulet om dom är vana vid bilmodellen. Det är inte så dom läcker jämt men det är förargligt att ha pyntat en ny koppling för att två månader senare hitta oljespår inunder bilen och få betala lika mycket i arbete till, merarbetet är ju inte speciellt stort, bort med svänghjulet och dit med ny packbox, många tror väl ofta att dom blir lurade om verkstan förslår en sån sak utan att det läcker, men som sagt det är i förebyggande. Man byter alltså samtidigt. Även lådans ingående axel ska rengöras och fettas. Samt att alla kontaktpunkter ska smörjas upp (brytpunkten för hävarmen osv). Handbromsen i sej är inget som helst stort bekymmer. Det är väl som vanligt orginal bromsbackar i handbromsen där bromsmaterialet släppt.

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hitt[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]