Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en volvo 855 turbo -94

Jag har försökt läsa mig till en heldel här ang lambdasond/motorlampa som lyser. Jag har förstått en del men ni får gärna förklara ganska tydligt då jag inte är så haj på detta. Har min sambo som hjälp att greja men vi vet inte riktigt var vi ska börja eller om det ens går att fixa själv.

På förra besiktningen visade inga dåliga lambdasondvärden men lampan lös och jag fick igenom det med villkor att det skulle lösas tills nästa besiktning vilket är nu den 29 okt. (Jag vet, jag har haft ett år på mig)

Felkoder vi fått på bränslesystemet är 232,121,433 vi vet vad de står för men inte riktigt hur man löser felen.
Jag har som sagt läst om massa olika orsaker här inne, men finns det något typiskt fel som vi bör kolla först.

Vi har försökt få loss lambdasonden för att se om det var något skit på givaren men den satt så hårt att vi inte fick loss den. Bilen har på senare tid börjat lukta bensin vid kallstart och går då också lite segt men sen går den hur bra som helst.

Vi har inte upptäckt några slangar som är lösa eller spruckna men det kan ju kanske finnas någon som inte syns så väl eller annat som orsakar att denna lampan lyser.
Har sett massa här inne som har frågat ang. detta problemet men inte läst om någon som löst det och hur.

Tar tacksamt emot alla tips och råd!

MVH

Roris
Motorlampan som jag kallar den är en lampa som tänds som bilens motorstyrenhet upptäcker att motorn inte klarar de avgskrav bilen är intypad med.

Det kan vara fel på presis vad som helst (mekaniskt & elektriskt) när denna lampa lyser.

Jag har inte i huvet vad koderna har för kreterier o kan inte ge tips eller hjälp innan jag vet vad det är för koer.
av *pettson*
Ska vi börja att nysta upp det här lite..
Värdena var okej förra året men ingen vet hur dom ser ut nu. Det vi vet är att motorlampan lyser och följande koder har registrerats.
232,121,433
Tar vi dom i turordning så får vi följande möjligheter bland annat som kan ha tänt lampan.
Övre gräns..
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-Defekt luftmassmätare.
-Luftläckage.
-Högt bränsletryck.
-Läckande insprutningsventiler.
-Läckande EVAP–system.
-Förorenad motorolja.
-För hög oljenivå.
-Felaktiga givarsignaler.

Går vi på kod 1-2-1 så får vi också lite tips..
Om signalen från luftmassmätaren är mindre än 0,2 V eller större än 2,2 V vid tomgång, eller anses orimlig beroende på varvtal och spjällvinkel, tolkas detta som ett fel av styrenheten och felkod 1–2–1 sätts.

För hög signal:
-Signalledningen kortsluten till spänning.
-Avbrott på ledningen till signal– eller effektjord.
-Defekt luftmassmätare.
-Kontaktresistans i anslutningar.
För låg signal:
-Avbrott på signal– eller spänningsledningen.
-Signalledningen kortsluten till jord.
-Skadad eller lös friskluftsslang, övre laddluftrör eller nedre laddluftrör.
-Defekt luftmassmätare.
-Kontaktresistans i anslutningar.

Kastar vi in sista koden så får vi.. 4-3-3 som berättar för oss att knackgivarna saknas..

Sammanfattar jag vad vi rent tekniskt borde göra så är det att leta en insugsläcka.. Finns ingen insugsläcka att få tag i så är massmätaren tyvärr hädan (jag kan inte garantera). Samt att antingen måste man montera tillbaka sladdarna till knackgivarna eller byta dom. Signalen saknas helt enkelt från dem.

JAG PERSONLIGEN.. hade börjat med knackgivarna samt med att se över om där finns några slangläckor. Startgas är ens bästa vän. Spruta startgas vid slanganslutningar och vid tveksamma slangar. Reagerar bilen, se över anslutning och eller byt slangar.
Om koden kommer tillbaka (2-3-2) eller för den delen 1-2-1 så är det till att byta massmätaren. Radera sen koderna.
När ni försökte få loss Lambdan men misslyckades kan ni ha skadat Lambdan. Mät upp Lambdan för att utröna om den fungerar som den skall. Om den befinns vara felaktig skall den bytas. Lambdan är lättast att ta bort när röret är varmt men var försiktiga så ni inte bränner er.

Rekommenderar även att ni följer Jockes råd och nollställer koderna och sedan ser vilka koder som återkommer.

Mvh GK
Hej igen och tack för alla tips! Vi har kollat knackgivarna och slangar men hittar inget fel där. Vi har även haft bort bränsleröret och gjort rent och ja kollat det mesta, Så det blir väl att leta ny luftmassemätare :-( Men vi försökte släcka felkoderna och det gick inte. Visst ska man först köra igenom alla koder som vanligt samt första koden en gång till,sedan stänga av tändningen med tråden kvar i sockeln och vrida på tändningen och trycka in knappen i ca 5 sekunder? Sedan ska lysdiodern blinka och tändas för att man ytterligare en gång ska trycka in testknappen 5 sekunder. Men lampan började aldrig blinka eller tända sig efter att vi tryckte in knappen 5 sekunder. Vi testade flera gånger men inget hände. Någon som vet varför?
av *pettson*
roris skrev:Hej igen och tack för alla tips! Vi har kollat knackgivarna och slangar men hittar inget fel där. Vi har även haft bort bränsleröret och gjort rent och ja kollat det mesta, Så det blir väl att leta ny luftmassemätare :-( Men vi försökte släcka felkoderna och det gick inte. Visst ska man först köra igenom alla koder som vanligt samt första koden en gång till,sedan stänga av tändningen med tråden kvar i sockeln och vrida på tändningen och trycka in knappen i ca 5 sekunder? Sedan ska lysdiodern blinka och tändas för att man ytterligare en gång ska trycka in testknappen 5 sekunder. Men lampan började aldrig blinka eller tända sig efter att vi tryckte in knappen 5 sekunder. Vi testade flera gånger men inget hände. Någon som vet varför?
Nej...
inte stänga av emellan.. läs ur, kom till första koden igen precis som du beskriver. STÄNG INTE AV.. tändningen. Sen är resten korrekt.
Va extra noga med att kolla vaccumslangen mellen flamfällan och gaveln på insuget mot servopumpen till, o då menar jag tabort o titta, för dom blir väldigt mösiga med åren och sätter felkod 232.
Om du nu har det insuget.
//Peter
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]