Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo24275
Hej!
Jag har en volvo 242 årsmodell 75 som inte startar. Den får gnista, jag lossade tändstiften och kollade där och det var bara 3an och 4ans stift som var blöta, 1an och 2an va torra.. vad är det som kan va fel?
tacksam för svar snarast.
// Jonas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det jag skriver nedan är baserat på antagandet att du har förgasare och tändsystem med brytare.

Jag förmodar att du kollat att du får gnista på samtliga stift, eller hur?
Hade du gjort något speciellt med motorn innan problemet uppstod?
Får du en gulaktig gnista eller en klart blåaktig?

Jag antar att du har ett förkopplingsmotstånd till din tändspole, har för mig att det skall vara på 0,9 Ohm så du måste ha en multimeter som kan mäta små resistanser. Kontrollera detta motstånd.

Hur länge sen är det du servade ditt tändsystem? Det kanske är dags för byte av fördelarlock, brytare, kanske tändkablar om dom är gamla och kanske även kondensator.

Om du eventuellt har ett bränslerelaterat fel så kan du fastställa det genom att spruta lite startgas i insugskanalen.

Mvh GK
av volvo24275
Det är förgasare med brytare, ja.
Alla stift har gnista, jag har inte rört motor.. det bara kom helt plötsligt..
Okej, ska kolla det imorgon då!
jag har nyss köpt, tändspole, fördelarlock, rotor, brytarspetsar, stift och kompensator.
Och den startar inte med startgas heller
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det troliga är att det har något med tändningen att göra. Lycka till i morgon.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du likvärdig gnista på alla fyra stift så bör du göra ett kompressionsprov. Att du bara har bensin på två stift skulle ju kunna tyda på något fel med ventilerna, kompbortfall...
av rd350
Är det en 75a lär du ha en su-förgasare på den, det händer att vaccumkolven fastnar antingen stängd eller öppen då startar ej bilen. plocka av luftfiltret och se om allt är som det ska. Händer också att själva bränslenålen släpper och ligger kvar i munstycket.
av volvo24275
Hej igen!
Nu har jag köpt nya tändkablar och den startar, men dock bara med chocke... han blöddrar riktigt mycket och smäller, vet inte om han går på alla cyllindrar!?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]